How to become a professional blogger
Savila, Marjaana (2017)
Savila, Marjaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ammattibloggaamisen tutkiminen. Tässä työssä selvitettiin mitä menestyvän blogin luomiseen tarvitaan ja kuinka ansaita elantonsa bloggaamalla ammatikseen. Työ toteutettiin kirjoittajan oman kiinnostuksen pohjalta.
Henkilöbrändin luomisen ja blogimarkkinoinnin keinojen tutkiminen olivat työn kannalta merkityksellisiä asioita.
Työn teoreettisessa osassa käsiteltiin ensin bloggaamista, jotta lukija saatiin
johdateltua aiheeseen ja tärkeimmät bloggaamisen termit saatiin avattua. Omana lukunaan käsiteltiin blogimarkkinointia. Seuraavassa luvussa käsiteltiin tutkimuksen kannalta oleellista henkilöbrändäämistä, ja tämän merkitystä ammattibloggaajien menestyksessä. Teoriaosa perustui artikkeleihin sekä ammattikirjallisuuteen.
Tutkimusosaa varten tarkasteltiin kahta eri ammattibloggaajaa ja heidän blogejaan.
Valintakriteereinä toimivat blogien suomalaisuus ja kuuluminen luetuimpien
itsenäisten ammattibloggaajien joukkoon. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tutkimuksena, jossa tulosten keräysmetodina käytettiin sähköpostitse lähetettäviä kysymyksiä.
Tutkimustuloksista todettiin, että menestyäkseen bloggaajan täytyy rakentaa itselleen vahva henkilöbrändi. Bloggaajaa voidaan kutsua ammattibloggaajaksi, kun hänellä on tarpeeksi seuraajia ja yritykset kiinnostuvat tekemään yhteistyötä. Yritykset saavat yhteistyön myötä näkyvyyttä tuotteilleen blogimaailmassa, josta on tullut tärkeä markkinoinnin kanava. Ammattibloggaajat tienaavat elantonsa yhteistyön pohjalta, sekä myös epäsuorasti muista bloggaamiseen liittyvistä sivutöistä.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää kaikki bloggaamisesta kiinnostuneet, ja erityisesti ammattibloggaamisesta kiinnostuneet ja siitä haaveilevat.
Haastattelukysymysten pohjalta saatuja bloggaajien vastauksia voi käyttää
käytännössä oman blogin ylläpidon ja tulevaisuuden suunnitteluun.
Henkilöbrändin luomisen ja blogimarkkinoinnin keinojen tutkiminen olivat työn kannalta merkityksellisiä asioita.
Työn teoreettisessa osassa käsiteltiin ensin bloggaamista, jotta lukija saatiin
johdateltua aiheeseen ja tärkeimmät bloggaamisen termit saatiin avattua. Omana lukunaan käsiteltiin blogimarkkinointia. Seuraavassa luvussa käsiteltiin tutkimuksen kannalta oleellista henkilöbrändäämistä, ja tämän merkitystä ammattibloggaajien menestyksessä. Teoriaosa perustui artikkeleihin sekä ammattikirjallisuuteen.
Tutkimusosaa varten tarkasteltiin kahta eri ammattibloggaajaa ja heidän blogejaan.
Valintakriteereinä toimivat blogien suomalaisuus ja kuuluminen luetuimpien
itsenäisten ammattibloggaajien joukkoon. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tutkimuksena, jossa tulosten keräysmetodina käytettiin sähköpostitse lähetettäviä kysymyksiä.
Tutkimustuloksista todettiin, että menestyäkseen bloggaajan täytyy rakentaa itselleen vahva henkilöbrändi. Bloggaajaa voidaan kutsua ammattibloggaajaksi, kun hänellä on tarpeeksi seuraajia ja yritykset kiinnostuvat tekemään yhteistyötä. Yritykset saavat yhteistyön myötä näkyvyyttä tuotteilleen blogimaailmassa, josta on tullut tärkeä markkinoinnin kanava. Ammattibloggaajat tienaavat elantonsa yhteistyön pohjalta, sekä myös epäsuorasti muista bloggaamiseen liittyvistä sivutöistä.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää kaikki bloggaamisesta kiinnostuneet, ja erityisesti ammattibloggaamisesta kiinnostuneet ja siitä haaveilevat.
Haastattelukysymysten pohjalta saatuja bloggaajien vastauksia voi käyttää
käytännössä oman blogin ylläpidon ja tulevaisuuden suunnitteluun.