Maatilan visuaalisen ilmeen uudistus
Kaukiainen, Jussi (2017)
Kaukiainen, Jussi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda Metson Tilalle uusi yritysidentiteetti ja selvittää, mitä on visuaalinen identiteetti. Tämä opinnäytetyö pitää sisällään tunnuksen suunnitteluproses-sin, määritelmät käytetyistä väreistä ja typografiasta. Projektiin sisältyi muun muassa käyntikortin, kylttien ja graafisen ohjeiston suunnittelu ja toteutus. Asiakastarina kerrotaan kuvin käyttämällä merkkejä viestimään tärkeitä sanomia yksinkertaisin keinoin. Suunnittelijan haasteena on typistää suuri määrä informaatiota rajattuun muotoon ja tilaan. Suunnitelmaa työstetään jatkuvalla visuaalisen ilmiasun ja viestien hiomisella. Graafinen identiteetti ei ole vain suunnittelijan mieltymyksiä; se perustuu tiedottamiseen.
Metson Tilalla ei ollut aiempaa tunnusta eikä yhtenäistä visuaalista linjausta. Tavoitteena oli luoda persoonallinen ja toimiva yritysilme. Suunnitelmissa otettiin huomioon asiakkaan toivomukset. Erilaiset suunnitteluvaihtoehdot esitellään asiakkaalle, joka tekee valinnat täytäntöönpanoon.
Opinnäytetyön kirjallinen osio esittelee työn etenemisen aina asiakkaaseen tutustumisesta taustatyön kautta suunnitteluun ja toteutukseen. Suunnitteluvaiheita visuaalisine ratkaisuineen perustellaan lähdekirjallisuuden avulla. Työn painopiste on graafisissa ratkaisuissa ja niiden vaiheet esitellään portfoliossa.
Työn lopputulokseksi saatiin muista erottuva yrityksen toimintaympäristön huomioon ottava graafinen ilme. Graafisella ohjeistuksella pienikin yritys pystyy hallinnoimaan yritysilmettään ja pitämään sen yhtenäisenä. Visuaalisella ilmeellä vaikutetaan ulkoiseen yrityskuvaan. Näin yritys pystyy paremmin saavuttamaan kohderyhmänsä. Metson tilan uusi visuaalinen ilme tekee siitä uskottavamman ja luotettavamman yrityksenä. Graafinen tunnus edustaa yrityksen luonnetta.
Metson Tilalla ei ollut aiempaa tunnusta eikä yhtenäistä visuaalista linjausta. Tavoitteena oli luoda persoonallinen ja toimiva yritysilme. Suunnitelmissa otettiin huomioon asiakkaan toivomukset. Erilaiset suunnitteluvaihtoehdot esitellään asiakkaalle, joka tekee valinnat täytäntöönpanoon.
Opinnäytetyön kirjallinen osio esittelee työn etenemisen aina asiakkaaseen tutustumisesta taustatyön kautta suunnitteluun ja toteutukseen. Suunnitteluvaiheita visuaalisine ratkaisuineen perustellaan lähdekirjallisuuden avulla. Työn painopiste on graafisissa ratkaisuissa ja niiden vaiheet esitellään portfoliossa.
Työn lopputulokseksi saatiin muista erottuva yrityksen toimintaympäristön huomioon ottava graafinen ilme. Graafisella ohjeistuksella pienikin yritys pystyy hallinnoimaan yritysilmettään ja pitämään sen yhtenäisenä. Visuaalisella ilmeellä vaikutetaan ulkoiseen yrityskuvaan. Näin yritys pystyy paremmin saavuttamaan kohderyhmänsä. Metson tilan uusi visuaalinen ilme tekee siitä uskottavamman ja luotettavamman yrityksenä. Graafinen tunnus edustaa yrityksen luonnetta.