Urheilutuotteiden vientimahdollisuudet Venäjälle – myyntikanavana verkkokauppa
Lehtinen, Viktor (2017)
Lehtinen, Viktor
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910876
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa, minkälaiset ovat Venäjän verkkokaupan vientimahdollisuudet suomalaisten urheilutuotteiden myyjille. Tutkimuskysymyksiä ovat, millainen on Venäjän verkkokauppaympäristö, millaiset ovat Venäjän urheilutuotemarkkinat ja minkälainen suhtautuminen tai aikaisempi kokemus venäläisillä kuluttajilla on suomalaisista verkkokaupoista. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Flying Lynx Oy, joka on erikoistunut kansainvälisiin sähköisiin myyntikanavaratkaisuihin ja verkkokaupan logistiikkaan.
Tutkimuksen tietoperustassa luodaan katsaus Venäjän vapaa-ajan urheiluun, verkkokauppaympäristöön ja urheilutuotemarkkinoihin. Tutkimus on monimenetelmätutkimus – tutkimusaineisto on kerätty laadullisen markkina-analyysin ja määrällisen kyselytutkimuksen avulla. Markkina-analyysi on laadullinen saatavilla olevan aineiston niukkuuden takia, ja se perustuu pääasiassa aikaisempaan tutkimukseen ja aiheeseen liittyviin artikkeleihin. Kyselytutkimus on toteutettu paperilomakemuodossa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteistyöoppilaitos, Pietarin polyteknisen yliopiston opiskelijoille. Markkina-analyysin ja kyselytutkimuksen tuloksia on arvioitu niitä vastaavissa kappaleissa ja tutkimuksen johtopäätöskappaleessa. Tutkimus osoitti Venäjän verkkokauppaympäristön olevan monilta osin vielä kehitysvaiheessa, joten suomalaisilla toimijoilla on edellytyksiä onnistua Venäjän verkkokauppamarkkinoille sijoittumisessa. Venäjän urheilutuotemarkkinoilla on jo paljon toimijoita, ja pääseminen markkinoille edellyttää useiden kriittisten tekijöiden huomioimista. Venäläisillä kuluttajilla on olettamus suomalaisten verkkokauppojen kalleudesta ja tilausten pitkistä toimitusajoista. Samaan aikaan luoteisvenäläiset kuluttajat kuitenkin pitävät suomalaisuutta luotettavuuden ja aitouden tunnusmerkkinä.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisten urheilutuotemyyjien kannattaisi kartoittaa toimintansa laajentamisen mahdollisuutta Venäjän urheilutuotemarkkinoille, käyttäen myyntikanavana nimenomaan verkkokauppaa. Myynnillä on mahdollisuuksia menestyä, kunhan venäläistä kuluttajaa palvellaan hänen omalla kielellään ja ennakkoluuloja häivytetään tehokkaalla viestinnällä.
Tutkimuksen tietoperustassa luodaan katsaus Venäjän vapaa-ajan urheiluun, verkkokauppaympäristöön ja urheilutuotemarkkinoihin. Tutkimus on monimenetelmätutkimus – tutkimusaineisto on kerätty laadullisen markkina-analyysin ja määrällisen kyselytutkimuksen avulla. Markkina-analyysi on laadullinen saatavilla olevan aineiston niukkuuden takia, ja se perustuu pääasiassa aikaisempaan tutkimukseen ja aiheeseen liittyviin artikkeleihin. Kyselytutkimus on toteutettu paperilomakemuodossa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteistyöoppilaitos, Pietarin polyteknisen yliopiston opiskelijoille. Markkina-analyysin ja kyselytutkimuksen tuloksia on arvioitu niitä vastaavissa kappaleissa ja tutkimuksen johtopäätöskappaleessa. Tutkimus osoitti Venäjän verkkokauppaympäristön olevan monilta osin vielä kehitysvaiheessa, joten suomalaisilla toimijoilla on edellytyksiä onnistua Venäjän verkkokauppamarkkinoille sijoittumisessa. Venäjän urheilutuotemarkkinoilla on jo paljon toimijoita, ja pääseminen markkinoille edellyttää useiden kriittisten tekijöiden huomioimista. Venäläisillä kuluttajilla on olettamus suomalaisten verkkokauppojen kalleudesta ja tilausten pitkistä toimitusajoista. Samaan aikaan luoteisvenäläiset kuluttajat kuitenkin pitävät suomalaisuutta luotettavuuden ja aitouden tunnusmerkkinä.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisten urheilutuotemyyjien kannattaisi kartoittaa toimintansa laajentamisen mahdollisuutta Venäjän urheilutuotemarkkinoille, käyttäen myyntikanavana nimenomaan verkkokauppaa. Myynnillä on mahdollisuuksia menestyä, kunhan venäläistä kuluttajaa palvellaan hänen omalla kielellään ja ennakkoluuloja häivytetään tehokkaalla viestinnällä.