Vårdpersonalens bemötande av patienter med utmattningssyndrom : En kvalitativ litteraturstudie utifrån patientens perspektiv
Löfgren, Lizette (2017)
Löfgren, Lizette
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910862
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur patienter med utmattningssyndrom upplever att de blir bemötta i vården, samt vad de anser är viktigt i mötet med vårdpersonalen. Genom detta examensarbete kan vårdarens kunskap om bemötandet av utmattningsdrabbade patienter fördjupas så att patienten kan erhålla en så adekvat vård som möjligt. Frågeställningarna lyder: Hur upplever den utmattningsdrabbade patienten bemötandet i vården? och Vad anser patienter med utmattningssyndrom vara viktigt vid vårdpersonalens bemötande av patienten?
Som teoretisk utgångspunkt har respondenten valt Sigridur Halldórsdóttirs (1996, 2012) teori som belyser mötet mellan patienten och vårdaren, ur patientens perspektiv. Examensarbetet är gjort i form av en kvalitativ litteraturstudie bestående av vetenskapliga artiklar. Artiklarna som använts finns sammanställda i en översiktsartikel, vilken ger en helhetsbild av forskningen. Vid analysering av materialet har respondenten valt metoden innehållsanalys.
I resultatet framkom att det finns skillnader i hur utmattningsdrabbade patienter upplevt bemötandet i vården. Det alla patienter tycker är viktigt i mötet med vården är att få emotionellt och professionellt stöd. Patienterna betonar vikten av att få bekräftelse, att bli bemött med förståelse och empati, samt att ha en följeslagare under återhämtningsprocessen. Det är också viktigt att vårdaren kan identifiera utmattningssymtom, lära ut kunskap och förse adekvat vård till respektive patient. Forskningsresultatet tyder även att det behövs vidare studier på patienter med utmattningssyndrom och specifikt på deras upplevelser av mötet i vården. The purpose of this bachelor’s thesis is to examine how people suffering from burnout experience how they are treated by healthcare professionals, and also what they consider important regarding the encounter with the healthcare practice. This study may deepen the healthcare professionals’ knowledge about encountering patients suffering from burnout, i.e. give every patient adequate treatment. The research questions are: How does the patients suffering from burnout experience the encounter with healthcare? and What do people suffering from burnout consider important when being treated by healthcare professionals?
As theoretical basis the author has chosen Sigridur Halldórsdóttirs’ (1996, 2012) theory, which covers the nurse-patient relationship seen from the patient’s perspective. The thesis is composed of a qualitative literature review consisting of scientific articles. The articles are put together in a review article to get an overall picture of the research. The qualitative content analysis was carried out when analyzing the material.
The result shows differences in how patients suffering from burnout experienced their encounter with healthcare professionals. What every patient think is important though, regarding healthcare encounter, is to receive emotional and professional support. The patients emphasize the importance of receiving affirmation, to be treated with understanding and empathy, and to have a companion during their process of recovery. It’s also important that the healthcare professional is able to identify symptoms related to burnout, generate knowledge and provide adequate care to each patient. The research results also prove that further research is needed concerning patients suffering from burnout and their experience of encountering healthcare.
Som teoretisk utgångspunkt har respondenten valt Sigridur Halldórsdóttirs (1996, 2012) teori som belyser mötet mellan patienten och vårdaren, ur patientens perspektiv. Examensarbetet är gjort i form av en kvalitativ litteraturstudie bestående av vetenskapliga artiklar. Artiklarna som använts finns sammanställda i en översiktsartikel, vilken ger en helhetsbild av forskningen. Vid analysering av materialet har respondenten valt metoden innehållsanalys.
I resultatet framkom att det finns skillnader i hur utmattningsdrabbade patienter upplevt bemötandet i vården. Det alla patienter tycker är viktigt i mötet med vården är att få emotionellt och professionellt stöd. Patienterna betonar vikten av att få bekräftelse, att bli bemött med förståelse och empati, samt att ha en följeslagare under återhämtningsprocessen. Det är också viktigt att vårdaren kan identifiera utmattningssymtom, lära ut kunskap och förse adekvat vård till respektive patient. Forskningsresultatet tyder även att det behövs vidare studier på patienter med utmattningssyndrom och specifikt på deras upplevelser av mötet i vården.
As theoretical basis the author has chosen Sigridur Halldórsdóttirs’ (1996, 2012) theory, which covers the nurse-patient relationship seen from the patient’s perspective. The thesis is composed of a qualitative literature review consisting of scientific articles. The articles are put together in a review article to get an overall picture of the research. The qualitative content analysis was carried out when analyzing the material.
The result shows differences in how patients suffering from burnout experienced their encounter with healthcare professionals. What every patient think is important though, regarding healthcare encounter, is to receive emotional and professional support. The patients emphasize the importance of receiving affirmation, to be treated with understanding and empathy, and to have a companion during their process of recovery. It’s also important that the healthcare professional is able to identify symptoms related to burnout, generate knowledge and provide adequate care to each patient. The research results also prove that further research is needed concerning patients suffering from burnout and their experience of encountering healthcare.