Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Videoiden käyttö opiskelijapalveluihin perehdyttämisessä : case: Tampereen ammattikorkeakoulun orientaatiovideot

Lehtonen, Saara (2017)

Avaa tiedosto
Lehtonen_Saara.pdf (810.5Kt)
Lataukset: 


Lehtonen, Saara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053010981
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten uudet opiskelijat löytävät Tampereen ammattikorkeakoulun orientaatiovideot ja kuinka paljon he ovat katsoneet videoita. Työn tavoitteena oli selvittää videoiden löydettävyys TAMKin eri kanavilla. Tarkoituksena oli helpottaa uusien opiskelijoiden orientoitumista opintoihin sekä tutustumista TAMKiin.

Aihetta lähestyttiin nuorten ja nuorten aikuisten videonkäytön kautta niin sosiaalisessa mediassa kuin koulussakin. Tärkeänä aiheena oli videomuodon käyttö opetuksessa sekä opintoihin orientoitumisessa. Lisäksi tärkeässä osassa olivat videoiden käytön haasteet ja mahdollisuudet. Lähteinä on käytetty niin suomalaisia kuin ulkomaalaisiakin tutkimuksia videoiden käytöstä.

Tutkimuskohteena olivat tammikuussa 2017 aloittaneet opiskelijat ja tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2017. Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä, johon opiskelijat saivat linkin sähköpostin kautta. Tuloksista kävi ilmi, ettei suurin osa opiskelijoista ollut nähnyt videoita. Tärkein huomio oli se, etteivät opiskelijat olleet edes tietoisia videoiden olemassa olosta. Tämä johtui videoiden myöhäisestä lisäämisestä TAMK:n sivuille. Lisäksi kaikissa koulutusohjelmissa videoita ei näytetty orientaatiopäivillä, mikä vähensi opiskelijoiden tietoisuutta videoista.

Selkeäksi kehityskohteeksi paljastui videoiden tavoittavuus ja käytettävyys. Lisäksi uusien videoiden teossa tulisi ottaa huomioon se, että videoiden tyyli vaihtuu tekijän mukaan ja että onko se toivottava muutos. Aiheita valittaessa tulisi miettiä, mikä on orientoitumisen kannalta kannattavaa muuttaa videomuotoon.

Aiheesta saisi tehtyä monia lisätutkimuksia. Mielenkiintoisinta olisi tutkia sitä, vaikuttaako videoiden julkaiseminen oikeana ajankohtana Uuden opiskelijan -verkkosivuilla videoiden katsomiskertoihin ja löytävätkö opiskelijat videot helpommin. Sen jälkeen voisi lähteä selvittämään sitä, kuinka hyödyllisiksi opiskelijat kokevat videot.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste