Talvimatkailun imago ja vetovoimatekijät Savonlinnan seudulla
Ikonen, Sini (2010)
Ikonen, Sini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätarkoituksena oli selvittää, minkälainen mielikuva kyselyyn vastanneilla ihmisillä on Savonlinnan seudun talvikaudesta. Lisäksi työssä kartoitettiin tutkimukseen kuuluvien kuntien talvimatkailun nykytilannetta sekä talvisia vetovoimatekijöitä. Selvitys tehtiin Savonlinnan Matkailu Oy:lle, sillä Savonlinnasta lähialueineen halutaan ympärivuotinen matkailukohde.
Työn keskeisiä käsitteitä ovat matkailun veto- ja työntövoimatekijät, matkailumarkkinointi, matkakohteen imago sekä matkustaminen. Työssä on lisäksi tarkasteltu Savonlinnan seudun tämän hetkistä talvimatkailua ja sen palvelutarjontaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä, joka toteutettiin 29.9.2009 Helsingissä järjestetyllä ”Iloista talvilomaa Itä-Suomessa”-tapahtumassa. Vastaukset kerättiin sa¬tun¬naisotannan avulla ja niitä kertyi yhteensä 34 kappaletta. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS for Microsoft-tilastointiohjelmalla.
Saaduista tuloksista kävi ilmi, että talvikaudella Savonlinnan seudun suurimpana vetovoimatekijänä voi¬daan pitää luontoa ja ympäristöä. Yleisimmiksi mielikuviksi Savonlinnasta ja ympäristökunnista nousivat hiljaisuus ja luonto. Osalta vastaajista puuttui mielikuva seudusta kokonaan. Matkailijoiden matkakohteen valintakriteereihin vaikuttivat eniten luonto ja ympäristö, tasokkaat majoituspalvelut sekä edullinen hintataso. Suurimmaksi syyksi olla saapumatta Savonlinnaan talviaikana osoittautui tapahtumien puuttu¬minen sekä huono saavutettavuus. Seudulle kaivattiin tulevaisuudessa enemmän tapahtumia, jotka saisivat näkyvyyttä valtakunnallisella tasolla.
Työn keskeisiä käsitteitä ovat matkailun veto- ja työntövoimatekijät, matkailumarkkinointi, matkakohteen imago sekä matkustaminen. Työssä on lisäksi tarkasteltu Savonlinnan seudun tämän hetkistä talvimatkailua ja sen palvelutarjontaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä, joka toteutettiin 29.9.2009 Helsingissä järjestetyllä ”Iloista talvilomaa Itä-Suomessa”-tapahtumassa. Vastaukset kerättiin sa¬tun¬naisotannan avulla ja niitä kertyi yhteensä 34 kappaletta. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS for Microsoft-tilastointiohjelmalla.
Saaduista tuloksista kävi ilmi, että talvikaudella Savonlinnan seudun suurimpana vetovoimatekijänä voi¬daan pitää luontoa ja ympäristöä. Yleisimmiksi mielikuviksi Savonlinnasta ja ympäristökunnista nousivat hiljaisuus ja luonto. Osalta vastaajista puuttui mielikuva seudusta kokonaan. Matkailijoiden matkakohteen valintakriteereihin vaikuttivat eniten luonto ja ympäristö, tasokkaat majoituspalvelut sekä edullinen hintataso. Suurimmaksi syyksi olla saapumatta Savonlinnaan talviaikana osoittautui tapahtumien puuttu¬minen sekä huono saavutettavuus. Seudulle kaivattiin tulevaisuudessa enemmän tapahtumia, jotka saisivat näkyvyyttä valtakunnallisella tasolla.