Olagligt resande – en handbok för anställda på Finnair
Kamsani, Sarah (2017)
Kamsani, Sarah
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011075
Tiivistelmä
Finnairs verksamhet baserar sig på bland annat säkerhet, kvalitet och pålitlighet – egenskaper som skulle lida ifall flygbolaget skulle agera olagligt. Eftersom flygbolag också kan få stora böter ifall de transporterar någon olagligt är det lönsamt att alla anställda inom bolaget vet hurdana lagstridigheter som kan ske och hur de kan förebyggas. Syftet med detta arbete är att skapa en omfattande och lättanvändbar handbok för Finnairs anställda om olagligt resande. Handboken kommer att användas på utbildningstillfällen, samt konstant finnas tillgänglig för de anställda. Handboken behandlar de mest allmänna olagligheterna gällandes resande i flygtrafiken, samt hur de kan förebyggas. Den är strukturerad enligt Finnairs önskemål. Den teoretiska referensramen bakom skapandet av handboken innehåller teorier om personalutbildning, inlärning i form av behaviorism, kognitivism, humanism, social inlärning samt VARK metoder. Dessutom innehåller den teoretiska referensramen handboksinstruktioner av Casady (1992), Gappa (2007) samt Powers (2005). På basen av dessa instruktioner har skribenten skapat en egen modell till skrivandet av handboken, med sju olika steg.
För att få information till handboken har skribenten utfört kvalitativa undersökningar i form av intervjuer och en litteraturstudie. Den ena semistrukturerade intervjun bandades in och transkriberades, medan den andra utfördes genom e-post. Intervjuerna var med en anställd på Finnair samt med en anställd på den finska gränsbevakningen. Litteraturstudien undersökte information som fanns tillgänglig på nätet.
Den empiriska delen i detta arbete följer skapandet av handboken, enligt modellen som skapats. Handboken är av säkerhetsskäl sekretessbelagd – därmed är bara delar av den med i detta arbete.
För att få information till handboken har skribenten utfört kvalitativa undersökningar i form av intervjuer och en litteraturstudie. Den ena semistrukturerade intervjun bandades in och transkriberades, medan den andra utfördes genom e-post. Intervjuerna var med en anställd på Finnair samt med en anställd på den finska gränsbevakningen. Litteraturstudien undersökte information som fanns tillgänglig på nätet.
Den empiriska delen i detta arbete följer skapandet av handboken, enligt modellen som skapats. Handboken är av säkerhetsskäl sekretessbelagd – därmed är bara delar av den med i detta arbete.