Konseptin luominen ideoiden jatkojalostamiseksi : InnoEvent Tampere
Huoponen, Tanja (2017)
Huoponen, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä keinoin InnoEvent -tapahtumaan osallistuneet opiskelijat saataisiin viemään heidän tapahtumaviikon aikana kehittämiään ideoita eteenpäin tapahtuman jälkeen. Tähän saakka InnoEventin tarjoamaan jatkokehitysmahdollisuuteen on tarttunut erittäin harva opiskelija. Tavoitteena oli löytää InnoEventiin vuonna 2016 osallistuneille voittajatiimien jäsenille kohdennetussa puhelinhaastattelussa ja suunnittelijan omien kokemuksien perusteella ne tekijät, jotka olisivat rohkaisseet osallistujia jatkokehitysprosessiin ja tunnistaa samalla osallistujien tapahtumasta saamia oppeja.
Voittajatiimien jäsenille suoritettujen puhelinhaastatteluiden tulosten myötä saatiin selville, että tärkein tekijä sille, miksei idean jatkokehitysprosessiin oltu lähdetty mukaan oli opiskelijoiden kiireinen aikataulu. Idean eteenpäin viemisen tueksi toivottiin pääasiassa opintojaksoa, valmennusta, opastusta ja kannustusta. Moni vastaaja kertoi, ettei idean eteenpäin viemisen mahdollisuutta oltu tuotu heidän tietoonsa tarpeeksi aikaisin, minkä vuoksi ehdotettiin InnoEventin tarjoaman jatkokehitysmahdollisuuden mainostamista. Parhaiksi puoliksi InnoEventissä koettiin uudet ihmiset ja monialaiset tiimit, kun taas eniten opittiin tiimityöskentelystä, sekä ideointiprosessista.
Haastatteluiden, teoriapohjan ja suunnittelijan omien kokemusten pohjalta luotiin palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen konsepti, joka kuvataan palvelupolkuna. Palvelupolku koostuu pitkälti jatkokehitysmahdollisuuden mainostamisesta, tiedotustilaisuudesta opiskelijoille, sekä itse opintojaksosta. Konseptille havainnollistettiin kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota: tavoitteellinen, yllätyksetön ja uhkaava, sekä analysoitiin konseptia SWOT-analyysin avulla. Puhelinhaastatteluissa saatujen tulosten perusteella luotu konsepti on lupaava ja käyttöönotettaessa tavoitteellisen skenaarion on mahdollista toteutua.
Voittajatiimien jäsenille suoritettujen puhelinhaastatteluiden tulosten myötä saatiin selville, että tärkein tekijä sille, miksei idean jatkokehitysprosessiin oltu lähdetty mukaan oli opiskelijoiden kiireinen aikataulu. Idean eteenpäin viemisen tueksi toivottiin pääasiassa opintojaksoa, valmennusta, opastusta ja kannustusta. Moni vastaaja kertoi, ettei idean eteenpäin viemisen mahdollisuutta oltu tuotu heidän tietoonsa tarpeeksi aikaisin, minkä vuoksi ehdotettiin InnoEventin tarjoaman jatkokehitysmahdollisuuden mainostamista. Parhaiksi puoliksi InnoEventissä koettiin uudet ihmiset ja monialaiset tiimit, kun taas eniten opittiin tiimityöskentelystä, sekä ideointiprosessista.
Haastatteluiden, teoriapohjan ja suunnittelijan omien kokemusten pohjalta luotiin palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen konsepti, joka kuvataan palvelupolkuna. Palvelupolku koostuu pitkälti jatkokehitysmahdollisuuden mainostamisesta, tiedotustilaisuudesta opiskelijoille, sekä itse opintojaksosta. Konseptille havainnollistettiin kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota: tavoitteellinen, yllätyksetön ja uhkaava, sekä analysoitiin konseptia SWOT-analyysin avulla. Puhelinhaastatteluissa saatujen tulosten perusteella luotu konsepti on lupaava ja käyttöönotettaessa tavoitteellisen skenaarion on mahdollista toteutua.