Tuoteryhmäjohtaminen osana myynninjohtamista : Tekniset TV-Sävel Oy
Aaltonen, Kimmo (2017)
Aaltonen, Kimmo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tuoteryhmäjohtamista osana myymälän strategiaa kodintekniikan erikoisliikkeessä. Tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajan tekemiin ostopäätöksiin pystyy vaikuttamaan tuoteryhmäjohtamisen avulla. Tavaroiden järjestelmällinen ja suunniteltu esillelaitto sekä tuoteryhmäjohtaminen parantavat ostopäätöksen syntyä. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään tietoa siitä, miten paljon esillelaitto ja tuoteryhmäjohtaminen vaikuttavat myyntiin sekä kannattavuuteen.
Toimeksiantajayritys kuuluu suomalaiseen Kauppiasosuuskunta Tekniset -Kodintekniikan erikoiskaupan ketjuun. Lukuja ja tuoteryhmäjohtamista on tarkasteltu myös muiden yritysten osalta. Tavoitteena on löytää ratkaisuja, miten tuoteryhmään liittyvä järjestelmällinen suunnittelu mahdollistaa myynnin ja kannattavuuden kasvun. Tarkasteltavassa yrityksessä seurataan järjestelmällisesti eräässä merkittävässä tuoteryhmässä miten myynti on eri osa-alueilla kehittynyt.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoa, tilastoja myynneistä ennen tuoteryhmäjohtamisen käyttöönottoa sekä niiden kehittymistä tarkastelujakson aikana ja haastatteluja.
Kehitystyön tuloksien analysoinnit näyttävät, että tuoteryhmäjohtamisella on ollut merkittäviä vaikutuksia yrityksen kilpailukyvyn kasvuun, varsinkin tutkitussa tuoteryhmässä.
Toimeksiantajayritys kuuluu suomalaiseen Kauppiasosuuskunta Tekniset -Kodintekniikan erikoiskaupan ketjuun. Lukuja ja tuoteryhmäjohtamista on tarkasteltu myös muiden yritysten osalta. Tavoitteena on löytää ratkaisuja, miten tuoteryhmään liittyvä järjestelmällinen suunnittelu mahdollistaa myynnin ja kannattavuuden kasvun. Tarkasteltavassa yrityksessä seurataan järjestelmällisesti eräässä merkittävässä tuoteryhmässä miten myynti on eri osa-alueilla kehittynyt.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoa, tilastoja myynneistä ennen tuoteryhmäjohtamisen käyttöönottoa sekä niiden kehittymistä tarkastelujakson aikana ja haastatteluja.
Kehitystyön tuloksien analysoinnit näyttävät, että tuoteryhmäjohtamisella on ollut merkittäviä vaikutuksia yrityksen kilpailukyvyn kasvuun, varsinkin tutkitussa tuoteryhmässä.