Volvo 740 Turbon muuttaminen dieselkäyttöiseksi : käytännön toteutus, teoriaa sekä lain asettamat vaatimukset
Kovalainen, Ville (2017)
Kovalainen, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011204
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään noin 30-vuotiaan Volvo-henkilöauton muutos- ja kunnostusprojektia. Projektin kohteena on vuosimallin 1986 takavetoinen Volvo 740 Turbo, jonka käyttövoima vaihdetaan bensiinistä dieseliin sekä automaattivaihteisto korvataan manuaalivaihteistolla. Muutostöiden lisäksi vuosia käyttämättömänä ollut auto kunnostetaan katsastuskuntoiseksi. Lähtökohtana projektille oli entuudestaan tutun turboahdetun dieselmoottorin yhdistäminen takavetoiseen ja ei-vähäpäästöiseen koriin, mikä mahdollistaisi lain puitteissa auton vapaamman rakentelun. Tavoitteena oli parantaa auton ja uuden moottorin antamaa suorituskykyä sekä suorittaa muutoskatsastus uudelle tekniikalle.
Opinnäytetyössä käydään läpi projektin käytännön toteutusta, selvitetään lain edellytyksiä ja muutoksien teoriaa sekä mahdollisia myöhemmin toteutettavia muutoksia. Ennen projektia auto oli rullaavana ilman moottoria ja vaihteistoa. Projektin aikana auton koria kunnostettiin mm. hitsaamalla ja moottori irrotettiin apulaitteineen luovuttajana toimineesta etuvetoisesta varaosa-autosta. Moottoriin ja sähköjärjestelmään tehtiin tarvittavat muutokset, jotta ne saatiin asennettua projektin kohteena olevaan autoon sekä hankittiin ja asennettiin tarvittavat voimansiirron komponentit.
Lopputuloksena projektille asetettu päätavoite saavutettiin, eli autoon saatiin suoritettua käyttövoiman muutos ja asennettua valittu dieselmoottori. Auto saatiin koeajokuntoon, mutta koeajossa ilmenneet ongelmat johtivat siihen, ettei aivan kaikkiin tavoitteisiin päästy opinnäytetyön puitteissa. Projekti jatkuu vielä opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyössä käydään läpi projektin käytännön toteutusta, selvitetään lain edellytyksiä ja muutoksien teoriaa sekä mahdollisia myöhemmin toteutettavia muutoksia. Ennen projektia auto oli rullaavana ilman moottoria ja vaihteistoa. Projektin aikana auton koria kunnostettiin mm. hitsaamalla ja moottori irrotettiin apulaitteineen luovuttajana toimineesta etuvetoisesta varaosa-autosta. Moottoriin ja sähköjärjestelmään tehtiin tarvittavat muutokset, jotta ne saatiin asennettua projektin kohteena olevaan autoon sekä hankittiin ja asennettiin tarvittavat voimansiirron komponentit.
Lopputuloksena projektille asetettu päätavoite saavutettiin, eli autoon saatiin suoritettua käyttövoiman muutos ja asennettua valittu dieselmoottori. Auto saatiin koeajokuntoon, mutta koeajossa ilmenneet ongelmat johtivat siihen, ettei aivan kaikkiin tavoitteisiin päästy opinnäytetyön puitteissa. Projekti jatkuu vielä opinnäytetyön jälkeen.