How do macro environmental factors affect promotion in business-to-business sector : case DSV
Törnström, Sini (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Törnström, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114648
Tiivistelmä
Liiketoiminnan ja liikkuvan työvoiman nopea globalisoituminen on tehnyt kulttuurierojen tuntemuksesta yhä tärkeämpää yrittäjien ja yritysedustajien keskuudessa. Tutkimus paljastaa, että monilta Kanadan markkinasektorilta löytyisi suomalaiselle erikoisosaamiselle kysyntää ja liiketoimintamahdollisuuksia. Markkinappotentiaalista ja Suomen ja Kanadan markkinoiden yhtäläisyysksistä huolimatta, suomalaiset yritykset eivät ole löytäneet tietä Kanadan markkinoille. Finpron Kanadan maaedustajan, Ari Elon mukaan, tietämättömyys ja rajallinen tuntemus Kanadan markkinoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista on ensisijainen syy miksi markkinapotentiaali on jopa näkyvimmillä potentiaalisilla sektoreilla edelleen hyödyntämättä. Tämä opinnäytetyö pyrkii osaltaan parantamaan markkinatuntemusta Kanadan markkinoista.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kulttuurierojen merkityksestä B-to-B markkinointikommunikaatiossa, keskittyen huolinta-alan markkinointiin. Tutkimuksessa selvitettiin case study yrityksen markkinointia Kanadan ja Suomen markkinaympäristöissä, sekä ulkoisen markkinaympäristön vaikutusta markkinointikommunikaation eroihin Suomen ja Kanadan väillä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä monikansallisen logistiikkapalvelutarjoajan kanssa, jolla on vankka asema sekä Suomen että Kanadan markkinoilla. Tutkimus toteutettiin käyttäen qualitatiivisia tutkimusmenetelmiä, totetuttaen kyselyitä case study yrityksen markkinointi- ja myyntivastaavien keskuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda perusymmärrys Kanadan ja Suomen markkinaympäristön eroista ja samankaltaisuuksista ja avartaa tietämystä Kanadan markkinointiympäristöstä suomalaisten huolinta-alan ammattilaisten ja ekspatriaattien keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittavat case study yrityksen Kanadan ja Suomen organisaatioiden markkinointiviestinnän olevan paikoin hyvin erilaista. Myynnin ollessa tärkein markkinointiviestinnän keino molemmissa organisaatioissa, suomalainen organisaation käyttää eri markkinointiviestinnän metodeita huomattavasti aktiivisemmin. Kanadan organisaatio on keskittänyt markkinointiviestintänsä paikallisella tasolla lähes yksinomaan myyntityöhön, osoittaen selvästi vähemmän tarvetta integroitua paikallisen markkinaympäristön kanssa. Ulkoinen liiketoimintaympäristön vaikutus näkyi myynnin kohdemarkkinoiden määrittymiseen, ja markkinointiviestinnässä käytettyihin menetelmiin.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kulttuurierojen merkityksestä B-to-B markkinointikommunikaatiossa, keskittyen huolinta-alan markkinointiin. Tutkimuksessa selvitettiin case study yrityksen markkinointia Kanadan ja Suomen markkinaympäristöissä, sekä ulkoisen markkinaympäristön vaikutusta markkinointikommunikaation eroihin Suomen ja Kanadan väillä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä monikansallisen logistiikkapalvelutarjoajan kanssa, jolla on vankka asema sekä Suomen että Kanadan markkinoilla. Tutkimus toteutettiin käyttäen qualitatiivisia tutkimusmenetelmiä, totetuttaen kyselyitä case study yrityksen markkinointi- ja myyntivastaavien keskuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda perusymmärrys Kanadan ja Suomen markkinaympäristön eroista ja samankaltaisuuksista ja avartaa tietämystä Kanadan markkinointiympäristöstä suomalaisten huolinta-alan ammattilaisten ja ekspatriaattien keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittavat case study yrityksen Kanadan ja Suomen organisaatioiden markkinointiviestinnän olevan paikoin hyvin erilaista. Myynnin ollessa tärkein markkinointiviestinnän keino molemmissa organisaatioissa, suomalainen organisaation käyttää eri markkinointiviestinnän metodeita huomattavasti aktiivisemmin. Kanadan organisaatio on keskittänyt markkinointiviestintänsä paikallisella tasolla lähes yksinomaan myyntityöhön, osoittaen selvästi vähemmän tarvetta integroitua paikallisen markkinaympäristön kanssa. Ulkoinen liiketoimintaympäristön vaikutus näkyi myynnin kohdemarkkinoiden määrittymiseen, ja markkinointiviestinnässä käytettyihin menetelmiin.