Kiinteistön auditoidun teknisen laadun ja käyttäjätyytyväisyyden yhteys
Kokkonen, Markus (2017)
Kokkonen, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111324
Tiivistelmä
Yhä lisääntyvissä määrin on alettu kiinnittää huomiota kiinteistön käyttäjien tyytyväisyyteen ja erityisesti käyttäjien kokemaan kiinteistönhoidon ja sisäilman laatuun. Käyttäjien palaute kiinteistön ja kiinteistönhoidon toimivuudesta on tärkeää kiinteistön omistajalle ja kiinteistön ylläpitäjille toiminnan kehittämiseksi oikeilla osa-alueilla.
Kiinteistöjen teknistä laatua voidaan arvioida laatuauditoinneilla. Laatuauditoinnit antavat tietoa kiinteistön teknisistä ominaisuuksista sekä kiinteistönhoidon toiminnasta ja laadusta. Käyttäjät tuovat oman tyytyväisyytensä esiin käyttäjäkyselyiden kautta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kiinteistöihin tehtyjen laatuauditointien ja käyttäjätyytyväisyyskyselyiden tulosten riippuvuutta toisistaan. Työssä tarkasteltiin millainen yhteys laatuauditoinneilla on käyttäjätyytyväisyyteen. Lisäksi ennalta valittujen kiinteistön ominaisuuksien vaikutusta käyttäjien kokemaan sisäilman laatuun tutkittiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin Senaatti-kiinteistöjen hallinnoimia kiinteistöjä, joihin oli toteutettu käyttäjätyytyväisyyskysely vuosien 2015 tai 2016 aikana. Työssä tehtiin kirjallisuuskatsaus tutkimuksen perustaksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko jollain arvioidulla kiinteistön teknisen laadun osiolla yhteys käyttäjätyytyväisyyteen. Olennaiset ja merkittävät havainnot tuloksista on kirjattu tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että kiinteistön tekninen laatu ei ole itsestäänselvä määräävä tekijä käyttäjien tyytyväisyydessä. Tutkimuksen mukaan audioitu tekninen laatu ei korreloi käyttäjien tyytyväisyyden kanssa. Laatuauditointien yhteys käyttäjätyytyväisyyteen oli vaihtelevaa. Tulokset tarkasteluvuosina 2015 ja 2016 poikkesivat toisistaan. Tulevaisuudessa kiinteistönomistajan kannattaa pohtia, millä muilla keinoilla teknisen laadun kehityksen lisäksi käyttäjien tyytyväisyyttä voidaan parantaa.
Kiinteistöjen teknistä laatua voidaan arvioida laatuauditoinneilla. Laatuauditoinnit antavat tietoa kiinteistön teknisistä ominaisuuksista sekä kiinteistönhoidon toiminnasta ja laadusta. Käyttäjät tuovat oman tyytyväisyytensä esiin käyttäjäkyselyiden kautta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kiinteistöihin tehtyjen laatuauditointien ja käyttäjätyytyväisyyskyselyiden tulosten riippuvuutta toisistaan. Työssä tarkasteltiin millainen yhteys laatuauditoinneilla on käyttäjätyytyväisyyteen. Lisäksi ennalta valittujen kiinteistön ominaisuuksien vaikutusta käyttäjien kokemaan sisäilman laatuun tutkittiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin Senaatti-kiinteistöjen hallinnoimia kiinteistöjä, joihin oli toteutettu käyttäjätyytyväisyyskysely vuosien 2015 tai 2016 aikana. Työssä tehtiin kirjallisuuskatsaus tutkimuksen perustaksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko jollain arvioidulla kiinteistön teknisen laadun osiolla yhteys käyttäjätyytyväisyyteen. Olennaiset ja merkittävät havainnot tuloksista on kirjattu tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että kiinteistön tekninen laatu ei ole itsestäänselvä määräävä tekijä käyttäjien tyytyväisyydessä. Tutkimuksen mukaan audioitu tekninen laatu ei korreloi käyttäjien tyytyväisyyden kanssa. Laatuauditointien yhteys käyttäjätyytyväisyyteen oli vaihtelevaa. Tulokset tarkasteluvuosina 2015 ja 2016 poikkesivat toisistaan. Tulevaisuudessa kiinteistönomistajan kannattaa pohtia, millä muilla keinoilla teknisen laadun kehityksen lisäksi käyttäjien tyytyväisyyttä voidaan parantaa.