Kuvaus Ilmajoen kunnan esiopetuksesta vuonna 2010
Raivio, Maarion; Tainio, Niina (2010)
Raivio, Maarion
Tainio, Niina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287115
Tiivistelmä
Esiopetus on osa varhaiskasvatusta ja se nähdään merkityksellisenä kokonaisuutena lapsen elämässä. Yhdessä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kanssa esiopetus muodostaa lapsen hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden. Tämän kokonaisuuden tavoitteena on hyvinvoiva lapsi, unohtamatta perhettä. Esiopetusta pyritään toteuttamaan leikin avulla ja lapsilähtöisyyttä korostaen.
Opinnäytetyössämme tutkimme, miten esiopetus on järjestetty Ilmajoen kunnassa vuonna 2010. Selvitimme myös esiopetuksen järjestämiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitimme, toimivatko valtakunnallinen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2000) ja Ilmajoen kunnan esiopetussuunnitelman runko (2004) konkreettisina työvälineinä esiopettajan työssä.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelimme Ilmajoen kunnassa kuuden esiopetusyksikön vastaavia opettajia sekä havainnoimme heidän opettamiaan esiopetusryhmiä. Valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta haastattelumme teemaalueiksi muotoutuivat ryhmä, oppimisympäristö, leikin merkitys, yhteistyö ja esiopetuksen tavoitteet. Havainnoinnin tukena käytimme samoja teema-alueita.
Opinnäytetyössämme tutkimme, miten esiopetus on järjestetty Ilmajoen kunnassa vuonna 2010. Selvitimme myös esiopetuksen järjestämiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitimme, toimivatko valtakunnallinen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2000) ja Ilmajoen kunnan esiopetussuunnitelman runko (2004) konkreettisina työvälineinä esiopettajan työssä.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelimme Ilmajoen kunnassa kuuden esiopetusyksikön vastaavia opettajia sekä havainnoimme heidän opettamiaan esiopetusryhmiä. Valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta haastattelumme teemaalueiksi muotoutuivat ryhmä, oppimisympäristö, leikin merkitys, yhteistyö ja esiopetuksen tavoitteet. Havainnoinnin tukena käytimme samoja teema-alueita.