Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Unga vuxnas kunskaper om och attityder till proteinberikade produkter

Lagus, Daniela (2017)

 
Avaa tiedosto
lagus_daniela.pdf (1.286Mt)
Lataukset: 


Lagus, Daniela
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111260
Tiivistelmä
Den under de senaste åren etablerade proteintrenden har skapat en stor marknad för proteinberikade produkter. I butikshyllorna kan vi se allt flera produkter med tillsatt protein, såsom proteinbars och kvarger. Dessa produkter, ofta marknadsförda som goda men ändå hälsosamma och mättande, fungerar som utmärkta mellanmål i vardagen eller i samband med träning. Huruvida konsumenter behöver så stora mängder protein och att det måste tilläggas i allt flera produkter kan dock ifrågasättas. Syftet med denna undersökning är att studera konsumenters användning av och attityder till proteinberikade produkter samt deras uppfattning om nyttan av dessa. En kvalitativ metod valdes för studien och fokusgruppintervjuer användes för att förstå hur konsumenterna resonerar vid val av produkterna och hur de förhåller sig till dem. För studien intervjuades 17 unga vuxna i åldern 20–26 år som alla konsumerar proteinberikade produkter i varierande utsträckning och i olika syfte. Resultatet förstärkte att en trend kring protein verkligen existerar och att proteinberikade produkter har funnit sin väg in i flera unga vuxnas hem och blivit en stor del av vardagen för många. De proteinberikade produkterna konsumeras mångsidigt av de unga vuxna och produkterna har ersatt flera traditionella frukost- och mellanmålsalternativ. Unga vuxna förhåller sig i regel positivt till dessa produkter och ser dem som mättande och ”mindre ohälsosamma”, välsmakande alternativ fastän det också anses att protein konsumtionen överlag gått i överdrift. De unga vuxna konstaterades vara medvetna om protein och dess funktion, något de blivit som en följd av den pågående proteintrenden. Medvetandet om proteinets funktion och nytta har skapat en stor efterfrågan på de proteinberikade produkterna.
 
The protein trend that has developed during the last years, has created a large market for protein-enhanced products. In stores, there are many products with added protein, such as protein bars and quarks. These products, often marketed as well-tasting but still healthy and filling, serve as excellent everyday snacks or when exercising. Whether consumers need additional protein to the extent that it has to be added to more products is however, up for debate. The purpose of this study is to examine consumers’ use of and attitude towards these products and their perception of the products’ benefits. A qualitative research method was chosen for the study and focus groups were used to understand how consumers reason when choosing protein-enhanced products and how they relate to them. 17 young adults in the ages of 20-26, all consuming protein-enhanced products to some extent and for different reason, were interviewed for the study. The result solidified that a protein trend is in fact taking place and that protein-enhanced products have found their way in to many homes of young adults and have become a large part of daily life for many. The protein-enhanced products are consumed for many purposes and they have replaced many traditional breakfast and snack alternatives. Young adults in general feel there is a need for these products and view them as well-tasting, filling and “less unhealthy” alternatives, even if many also feel the protein trend has gone a bit far. Based on the study, young adults know a lot about protein in general and its functions, something they’ve learned as a result of the ongoing trend. The consciousness of the functions of protein and its benefits, has created a large demand for the protein-enhanced products.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste