Lammastalouden kehittämissuunnitelma Mäentalon tilalle
Huuskola, Anna (2017)
Huuskola, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111366
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tehdä kehittämissuunnitelma Mäentalon lammastilan tuotannolle. Työssä vertailtiin tuotteiden myynti ja markkinointivaihtoehtoja ja laskettiin vaihtoehtoihin katelaskelmat. Työn tilaaja oli Mäentalon lammastila, joka harjoittaa lammastuotantoa Keski-Suomessa Luhangassa. Tilalla on karitsoivia uuhia noin 30 ja tuotantotilat on rakennettu entiseen parsinavettaan. Lammasrotuna tilalla on suomenlammas.
Työhön on kerätty alkuun yleistä tietoa ja pohdintaa nykypäivän lammastalouden tilasta sekä mahdollisuuksista, ja sen jälkeen on tilakohtainen osuus. Tietoa koottiin lammasalan kirjallisista teoksista, lehtiartikkeleista sekä erilaisten toimijoiden internet sivuilta. Tilakohtaisessa osuudessa sekä katetuottolaskelmissa taas on käytetty mahdollisimman paljon tilan omia tietoja, tuottoja ja kustannuksia, jotta tulokset sekä laskelmat vastaisivat todellisuutta.
Suoramyynti osoittautui kannattavammaksi vaihtoehdoksi kuin eläinten myynti suoraan teurastamolle. Tuotteiden markkinointiin on kuitenkin panostettava ja pyrittävä kehittämään omaa tuotetta ja imagoa. Yhteistyö paikallisten kauppojen kanssa on hyvällä alulla, ja jatkossa kannattaa kartoittaa myös mahdolliset uudet yhteistyökumppanit.
Työhön on kerätty alkuun yleistä tietoa ja pohdintaa nykypäivän lammastalouden tilasta sekä mahdollisuuksista, ja sen jälkeen on tilakohtainen osuus. Tietoa koottiin lammasalan kirjallisista teoksista, lehtiartikkeleista sekä erilaisten toimijoiden internet sivuilta. Tilakohtaisessa osuudessa sekä katetuottolaskelmissa taas on käytetty mahdollisimman paljon tilan omia tietoja, tuottoja ja kustannuksia, jotta tulokset sekä laskelmat vastaisivat todellisuutta.
Suoramyynti osoittautui kannattavammaksi vaihtoehdoksi kuin eläinten myynti suoraan teurastamolle. Tuotteiden markkinointiin on kuitenkin panostettava ja pyrittävä kehittämään omaa tuotetta ja imagoa. Yhteistyö paikallisten kauppojen kanssa on hyvällä alulla, ja jatkossa kannattaa kartoittaa myös mahdolliset uudet yhteistyökumppanit.