Ahlmanin Tilapuodin liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Lähteinen, Tuuli (2017)
Lähteinen, Tuuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111374
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön päämääränä oli löytää Ahlmanin ammatti-ja aikuisopistossa toimivalle Tilapuodille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tavoitteena oli myös parantaa kilpailukykyä tuomalla valikoimaan asiakkaille arvoa tuottavia tuotteita, palveluja ja mieleenpainuvia palvelukokemuksia sekä löytää markkinoinnillisia mahdollisuuksia. Työn tavoitteena oli kasvattaa asiakasymmärrystä ja löytää merkityksellisiä arvoelementtejä. Työkaluna käytettiin palvelumuotoilua, jossa asiakkaat ja henkilökunta otettiin mukaan palveluinnovaatioiden kehittämiseen.
Työn teoreettisena taustana olivat innovointi ja palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu toimi työn tärkeimpänä viitekehyksenä ja sen tärkeänä osana innovointi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin palvelumuotoilulle sopivia innovatiivisia ja luovia tutkimusmenetelmiä. Näitä olivat havainnointi, haastattelu ja ideointityöpaja.
Työn avulla löydettiin uusia konkreettisia ideoita palveluihin, tuotteisiin, markkinointiin ja palvelukokemuksiin. Asiakaslähtöisyyden ja yksilöllisyyden lisääminen olivat merkittävä kehittämisnäkökulma asiakkaiden ja koko liiketoiminnan kannalta. Asiakasprofiilien löytäminen ja niiden auki avaaminen oli yksi merkittävimmistä tuloksista. Huomioitavaa oli myös se, että yrityksessä ei aikaisemmin oltu ymmärretty henkilöstön ja opiskelijoiden tuomaa liiketoiminnallista arvoa. Henkilökunta ja asiakkaat haluttiin osallistuttaa alusta lähtien mukaan tutkimukseen. Siinä onnistuttiin erinomaisesti. Yrityksen henkilöstön asiakasymmärrystä saatiin lisättyä jo työn aikana ja kehitystyöntekijä huomasi, että ideointipajassa työntekijöiden ja osallistujien ymmärrys kasvoi merkittävästi.
Työn teoreettisena taustana olivat innovointi ja palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu toimi työn tärkeimpänä viitekehyksenä ja sen tärkeänä osana innovointi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin palvelumuotoilulle sopivia innovatiivisia ja luovia tutkimusmenetelmiä. Näitä olivat havainnointi, haastattelu ja ideointityöpaja.
Työn avulla löydettiin uusia konkreettisia ideoita palveluihin, tuotteisiin, markkinointiin ja palvelukokemuksiin. Asiakaslähtöisyyden ja yksilöllisyyden lisääminen olivat merkittävä kehittämisnäkökulma asiakkaiden ja koko liiketoiminnan kannalta. Asiakasprofiilien löytäminen ja niiden auki avaaminen oli yksi merkittävimmistä tuloksista. Huomioitavaa oli myös se, että yrityksessä ei aikaisemmin oltu ymmärretty henkilöstön ja opiskelijoiden tuomaa liiketoiminnallista arvoa. Henkilökunta ja asiakkaat haluttiin osallistuttaa alusta lähtien mukaan tutkimukseen. Siinä onnistuttiin erinomaisesti. Yrityksen henkilöstön asiakasymmärrystä saatiin lisättyä jo työn aikana ja kehitystyöntekijä huomasi, että ideointipajassa työntekijöiden ja osallistujien ymmärrys kasvoi merkittävästi.