Thaimaan matkailun kestävyys
Koskinen, Meiju (2017)
Koskinen, Meiju
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111563
Tiivistelmä
Thaimaahan on keskittynyt massamatkailua jo 1980-luvulta lähtien ja viime vuosina suosio on jatkanut kasvuaan entistä kiihtyvämpää tahtia. Tällä on ollut niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia alueen kulttuuriin, arvoihin ja identiteettiin. Matkailun on kritisoitu muun muassa laskeneen kohteiden autenttisuuden tuntua sekä lisänneen rikollisuutta. Myös paikallisväestön on koettu jäävään ahtaalle isojen kansainvälisten ketjujen hallitessa kohteita. Toisaalta matkailun mahdollistaman taloudellisen hyödyn on havaittu kannustavan paikallisyhteisöjä säilyttämään ja suojelemaan kulttuuriaan. Matkailun on myös todettu kasvattavan ymmärrystä eri kulttuureja kohtaan ja edistävän rauhaa.
Matkailun nopea kasvu ja sen aiheuttamat negatiiviset vaikutukset ovat herättäneet kritiikkiä ja massamatkailun rinnalle on muodostunut uusia vaihtoehtoisia matkailumuotoja. Kestävästä matkailusta on tullut yksi matkailun ajankohtaisimmista trendeistä. Kestävällä matkailulla tarkoitetaan yksinkertaisimmillaan matkailua, jossa sen positiiviset vaikutukset maksimoidaan ja negatiiviset minimoidaan. Kestävä matkailu ottaa huomioon niin ekologiset, taloudelliset kuin sosiokulttuuriset vaikutukset.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sosiokulttuurisesti kestävää matkailu on Thaimaassa. Työssä selvitetään matkailun vaikutuksia kohdealueella sekä matkailijoiden asenteita kestävän matkailun periaatteita kohtaan ja heidän henkilökohtaisia kokemuksiaan aiheesta. Tämä työ pyrkii antamaan kattavan kokonaiskuvan suomalaisten Thaimaanmatkaajien arvoista ja käsityksistä Thaimaasta lomakohteena. Työssä käydään läpi niin matkailun aiheuttamia ongelmia kuin sen mahdollistamia positiivisia vaikutuksia.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset Thaimaan-matkailijat. Kysely julkaistiin sosiaalista mediaa hyödyntämällä Facebookin eri matkailuryhmissä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 251 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kestävän matkailun periaatteet kiinnostavat suomalaisia matkailijoita varsin paljon ja käsite olikin lähes kaikille tuttu. Noin puolet vastaajista koki matkustavansa edes jossain määrin vastuullisesti. Suurin osa halusi matkallaan tukea paikallisia toimijoita ja pyrki kunnioittamaan paikallista kulttuuria käytöksellään. Kuitenkin tiedon saannin vastuullisesta toiminnasta koettiin olevan haasteellista. Moni koki kestävyyden olevan enemmänkin markkinointikeino kuin joukko konkreettisia tekoja kestävyyden puolesta.
Tilastojen perusteella Thaimaan matkailijamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Matkailu on yksi maan tärkeimmistä tulonlähteistä ja työllistäjistä. Jotta matkailu alueella voidaan mahdollistaa myös tulevaisuudessa, on sen tapahduttava kestävällä pohjalla. Paikallisyhteisöjä tulee tukea ja eri tahojen välistä yhteistyötä on tiivistettävä. Toimintaan on saatava läpinäkyvyyttä ja tiedotusta lisättävä. Mitä useampi kuluttaja osaa matkallaan vaatia kestäviä toimintaperiaatteita, sitä enemmän niitä myös tarjotaan.
Matkailun nopea kasvu ja sen aiheuttamat negatiiviset vaikutukset ovat herättäneet kritiikkiä ja massamatkailun rinnalle on muodostunut uusia vaihtoehtoisia matkailumuotoja. Kestävästä matkailusta on tullut yksi matkailun ajankohtaisimmista trendeistä. Kestävällä matkailulla tarkoitetaan yksinkertaisimmillaan matkailua, jossa sen positiiviset vaikutukset maksimoidaan ja negatiiviset minimoidaan. Kestävä matkailu ottaa huomioon niin ekologiset, taloudelliset kuin sosiokulttuuriset vaikutukset.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sosiokulttuurisesti kestävää matkailu on Thaimaassa. Työssä selvitetään matkailun vaikutuksia kohdealueella sekä matkailijoiden asenteita kestävän matkailun periaatteita kohtaan ja heidän henkilökohtaisia kokemuksiaan aiheesta. Tämä työ pyrkii antamaan kattavan kokonaiskuvan suomalaisten Thaimaanmatkaajien arvoista ja käsityksistä Thaimaasta lomakohteena. Työssä käydään läpi niin matkailun aiheuttamia ongelmia kuin sen mahdollistamia positiivisia vaikutuksia.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset Thaimaan-matkailijat. Kysely julkaistiin sosiaalista mediaa hyödyntämällä Facebookin eri matkailuryhmissä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 251 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kestävän matkailun periaatteet kiinnostavat suomalaisia matkailijoita varsin paljon ja käsite olikin lähes kaikille tuttu. Noin puolet vastaajista koki matkustavansa edes jossain määrin vastuullisesti. Suurin osa halusi matkallaan tukea paikallisia toimijoita ja pyrki kunnioittamaan paikallista kulttuuria käytöksellään. Kuitenkin tiedon saannin vastuullisesta toiminnasta koettiin olevan haasteellista. Moni koki kestävyyden olevan enemmänkin markkinointikeino kuin joukko konkreettisia tekoja kestävyyden puolesta.
Tilastojen perusteella Thaimaan matkailijamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Matkailu on yksi maan tärkeimmistä tulonlähteistä ja työllistäjistä. Jotta matkailu alueella voidaan mahdollistaa myös tulevaisuudessa, on sen tapahduttava kestävällä pohjalla. Paikallisyhteisöjä tulee tukea ja eri tahojen välistä yhteistyötä on tiivistettävä. Toimintaan on saatava läpinäkyvyyttä ja tiedotusta lisättävä. Mitä useampi kuluttaja osaa matkallaan vaatia kestäviä toimintaperiaatteita, sitä enemmän niitä myös tarjotaan.