Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa : UPM:n asiantuntijat ja johto työntekijälähettilyyden alkutaipaleella
Lehtomaa, Kaisu (2017)
Lehtomaa, Kaisu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111552
Tiivistelmä
Lopputyöni lähtökohtana on ollut tutkia kuinka UPM:n johto ja asiantuntijat voivat vaikuttaa sosiaalisessa mediassa yhtiön julkisuuskuvaa ja ammatillista brändiaan tukevalla tavalla. UPM:n tahtotilana on parantaa julkisuuskuvaa, strategisten viestien läpimenoa sekä vahvistaa digitaalista jalanjälkeä verkossa. Työntekijälähettilyysohjelmaa on mietitty yhtenä potentiaalisena mahdollisuutena tukea tavoitteiden saavuttamista.
Teoriaosuudessani on kaksi kantavaa teemaa: 1) yritysviestinnän muutos teolliselta aikakaudelta sosiaaliselle aikakaudelle sekä 2) henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa. Nämä kaksi teemaa nivoutuvat tiiviisti yhteen käsiteltäessä työntekijälähettilyyttä.
Tutkimukseni on tapaustutkimus, joka sisältää niin kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella UPM:n johdon ja asiantuntijoiden valmiutta käyttää sosiaalista mediaa, siellä vaikuttamista sekä suhtautumista henkilöbrändäykseen ja työntekijälähettilyyteen. Kvalitatiivisessa osiossa benchmark-haastattelin Kelan viestintäasiantuntijan Olga Tarsalaisen. Kelassa työntekijälähettilyys on konseptoitu menestyksekkäästi osaksi organisaation toimintaa. Tutkimukset ajoittuvat kevättalveen 2017.
UPM:n kyselytutkimuksessa selvisi muun muassa, että vastanneista (164) 56% ilmoitti halukkuutensa toimia UPM:n työntekijälähettiläänä sosiaalisessa mediassa. Henkilöbrändin rakentamisesta ja kehittämisestä oli kiinnostunut peräti 73% vastanneista (168). Henkilöbrändin yhteys urakehitykselle nähtiin voimakkaana: 85% vastaajista (166) uskoi, että vahva henkilöbrändi tukee urakehitystä.
Lopputyön tuloksena UPM:lle syntyi kehitysehdotus, jota hyödyntämällä yhtiö voi edistää julkisuuskuvaansa, johdon ja asiantuntijoiden henkilöbrändin kehittämistä sosiaalisessa mediassa sekä työntekijälähettilyyttä. Kehitysehdotukseni pitää sisällään työntekijälähettilyyskampanjan suunnitelman, jonka pohjautuu teoriaan, benchmark-haastatteluun sekä UPM:n henkilöstön verkkokyselyyn.
Teoriaosuudessani on kaksi kantavaa teemaa: 1) yritysviestinnän muutos teolliselta aikakaudelta sosiaaliselle aikakaudelle sekä 2) henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa. Nämä kaksi teemaa nivoutuvat tiiviisti yhteen käsiteltäessä työntekijälähettilyyttä.
Tutkimukseni on tapaustutkimus, joka sisältää niin kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella UPM:n johdon ja asiantuntijoiden valmiutta käyttää sosiaalista mediaa, siellä vaikuttamista sekä suhtautumista henkilöbrändäykseen ja työntekijälähettilyyteen. Kvalitatiivisessa osiossa benchmark-haastattelin Kelan viestintäasiantuntijan Olga Tarsalaisen. Kelassa työntekijälähettilyys on konseptoitu menestyksekkäästi osaksi organisaation toimintaa. Tutkimukset ajoittuvat kevättalveen 2017.
UPM:n kyselytutkimuksessa selvisi muun muassa, että vastanneista (164) 56% ilmoitti halukkuutensa toimia UPM:n työntekijälähettiläänä sosiaalisessa mediassa. Henkilöbrändin rakentamisesta ja kehittämisestä oli kiinnostunut peräti 73% vastanneista (168). Henkilöbrändin yhteys urakehitykselle nähtiin voimakkaana: 85% vastaajista (166) uskoi, että vahva henkilöbrändi tukee urakehitystä.
Lopputyön tuloksena UPM:lle syntyi kehitysehdotus, jota hyödyntämällä yhtiö voi edistää julkisuuskuvaansa, johdon ja asiantuntijoiden henkilöbrändin kehittämistä sosiaalisessa mediassa sekä työntekijälähettilyyttä. Kehitysehdotukseni pitää sisällään työntekijälähettilyyskampanjan suunnitelman, jonka pohjautuu teoriaan, benchmark-haastatteluun sekä UPM:n henkilöstön verkkokyselyyn.