Utarbetande av en modell på prestationsmått för ett tjänsteföretag : Case: Merimaa Accounting Services Ab
Monthén, Harry (2010)
Monthén, Harry
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287187
Tiivistelmä
Arbetet var ett uppdrag åt företaget Merimaa Accounting Services. Merimaa Accounting Services är en liten redovisningsbyrå som säljer redovisnings och konsulteringstjänster. Uppdraget, och i detta fall också syftet, gick ut på att göra en begreppsanalys beträffande prestationsmått samt redogöra för prestationsstyrningsåtgärder vilka Merimaa Accounting kan använda. Man kan då säga att i detta arbete blev frågeställningen vad vill jag veta, vilken information behövs och hur man kan mäta det. Teoridelen består av två delar. Första delen behandlar ämnet prestationsstyrning som innefattar vad företagsledningen skall göra med datan man får ur prestationsmätningen. Prestationsstyrning handlar om hur cheferna bör agera för att förbättra och utveckla prestationen i ett företag. Andra delen baserar sig på teorier om prestationsmätning inom det Balanserade styrkortet och Tjänstestyrkortet. Tyngden blev på tjänstestyrkortet och dess sju element. Undersökningen baseras främst på intervjuer med verkställande direktören på Merimaa Accounting Services. En vision formulerades och därefter började jag fastställa förslag på prestationsmätare utgående från visionen. Här använde jag en kombination av det Balanserade styrkortet och Tjänstestyrkortet. Jag har också illustrerat måttens orsakssamband med hjälp av figurer. Resultatet blev ett förslag på en modell vilken innehåller alla måtten som fastställdes vid analysen av visionen. Därefter redogjorde jag för kopplingen till prestationsstyrning, d.v.s. hur datan som mätarna ger bidrar till prestationsstyrningens principer av att förbättra och utveckla företagets prestation. Uppdraget var sådant att jag inte arbetade hos Merimaa Accounting Services och således är mätarna kanske inte så skräddarsydda som de kunde vara. Denna modell på prestationsmätare samt principer av prestationsstyrning är snarare riktgivande för hur Merimaa Accounting kunde fastställa prestationsmätare.