Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matka- ja lifestyleblogien vertailu hotellien markkinoinnin näkökulmasta

Paunonen, Niina (2017)

 
Avaa tiedosto
Paunonen_Niina.pdf (2.067Mt)
Lataukset: 


Paunonen, Niina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön avulla pyritään selvittämään, minkä tyylinen bloggaaja olisi paras vaihtoehto blogiyhteistyöhön hotellin kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ne keskeiset asiat, joihin hotellin tulisi kiinnittää huomiota valitessaan yhteistyökumppania. Tutkimusta on täsmennetty kahdella alaongelmalla; onko blogin tyylillä väliä markkinoitaessa hotellia sen avulla, ja onko blogimarkkinointi tärkeää hotelleille?

Aihe on rajattu matka- ja lifestyleblogeihin. Työssä vertaillaan niiden ominaispiirteitä, minkä avulla tarkastellaan, olisiko jompikumpi näistä genreistä parempi vaihtoehto blogiyhteistyöhön. Opinnäytetyö aloitettiin joulukuussa 2016, ja sen toimeksiantajana toimii matkabloggaaja Veera Papinoja.

Teoreettinen viitekehys koostuu yleisesti bloggaamisesta sekä blogimarkkinoinnista. Siinä tarkastellaan blogien suosiota, matka- ja lifestyleblogien eroja, blogien kaupallisuutta sekä blogiyhteistyön eri keinoja. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Siihen haastateltiin viittä eri yrityksen blogiasiantuntijaa, joista kolmea haastateltiin sähköpostitse ja kahta puhelimen välityksellä. Haastattelut suoritettiin huhti-toukokuun 2017 aikana, ja ne tehtiin pääosin puolistrukturoituna. Tutkimustulokset perustuvat näiden viiden haastateltavan vastausten analyysiin.

Tutkimustulosten mukaan yhteistyöbloggaajan ja blogityylin valinta riippuu aina siitä, mitkä ovat hotellin markkinointitavoitteet ja kohderyhmä. Matka- ja lifestyleblogien suurimpina eroavaisuuksina pidettiin blogin aiheen rajausta sekä hyvin erilaista kohdeyleisöä. Niitä voi hyödyntää siis melko erilaisissa tilanteissa, minkä vuoksi on mahdotonta yleistää, kumpi näistä blogityyleistä sopisi paremmin yhteistyöhön hotellin kanssa. Bloggaajan valinta on aina tapauskohtaista ja riippuu hotellin sen hetkisistä tarpeista. Blogimarkkinointi on tärkeää hotelleille, ja oikein toteutettuna blogiyhteistyön avulla saavutetaan paljon hyötyjä.

Tuloksista voidaan vetää johtopäätös, että tärkein asia yhteistyössä on juuri oikean bloggaajan valinta blogin tyylilajista riippumatta. Hotellin tulee tiedostaa mitä yhteistyöltä halutaan, ja mitkä ovat sen tavoitteet. Haastattelujen perusteella nousi myös esille laajempien yhteistyömuotojen tärkeys. Jotta blogiyhteistyöstä saataisiin maksimaalinen hyöty irti, kannattaa hotellien tehdä yhteistyötä nykyistä laajemmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste