Satuhieronta työmenetelmäksi päiväkotiin
Sulkamoniemi, Sanni; Talka, Marjaana (2017)
Sulkamoniemi, Sanni
Talka, Marjaana
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111859
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli saada satuhieronnasta uusi työmenetelmä erääseen mikkeliläiseen päiväkotiin. Lisäksi opinnäytetyössä haluttiin havainnoida satuhieronnan vaikutuksia alle kolmevuotiaisiin lapsiin. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli päiväkodin työntekijät sekä alle kolmevuotiaat lapset.
Satuhierontaa on jonkin verran tutkittu työmenetelmänä, mutta tutkimukset ovat kohdistuneet pääasiassa yli kolmevuotiaisiin lapsiin. Aikaisemmista tutkimuksista käy ilmi, että satuhieronnalla on positiivisia vaikutuksia muun muassa lapsen käyttäytymiseen ja lapsiryhmien toimivuuteen.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin pitämällä satuhierontatuokioita päiväkodin alle kolmevuotiaiden lasten ryhmissä. Tuokioita pidettiin viitenä päivänä ja niihin osallistui kerralla korkeintaan viisi lasta. Yksi tuokio pidettiin samana päivänä useaan kertaan, jotta jokainen kuvausluvan saanut lapsi pääsisi osallistumaan tuokioon. Jokaista lasta kohden oli yleensä yksi aikuinen hierojana. Kaikki tuokiot videoitiin. Satuhieronnan vaikutuksia lapsiin havainnoitiin tuokioiden aikana sekä jälkikäteen videomateriaalin avulla. Lisäksi opinnäytetyö sisälsi perehdytystuokion päiväkodin työntekijöille. Tuokioon osallistui seitsemän työntekijää. Tuokio sisälsi satuhieronnan teoriaa, koostevideon satuhierontatuokioista, satuhieronnan harjoittelua käytännössä sekä satuhierontavihkosen, johon oli koottu satuhierontoja eri tilanteisiin. Tuokioon osallistuneille työntekijöille lähetettiin myöhemmin sähköinen kysely, jossa haluttiin palautetta tuokiosta sekä tietoa menetelmän käytöstä päiväkodissa.
Satuhierontatuokioissa havaittiin, että satuhieronta sopii hyvin alle kolmevuotiaille lapsille. Lapset rauhoittuivat tuokioiden aikana ja odottivat innolla seuraavaa tuokiota. Palautekyselystä selvisi, että päiväkodin työntekijät kokivat menetelmän olevan hyödyllinen heille. Kyselystä huomasi myös, että työntekijöillä on suuri halu ottaa satuhieronta käyttöön päiväkodissaan. Koska satuhieronta oli sekä lasten että työntekijöiden mieleen, voisi kuvitella satuhieronnasta tulevan ajan myötä osa päiväkodin arkea.
Satuhierontaa on jonkin verran tutkittu työmenetelmänä, mutta tutkimukset ovat kohdistuneet pääasiassa yli kolmevuotiaisiin lapsiin. Aikaisemmista tutkimuksista käy ilmi, että satuhieronnalla on positiivisia vaikutuksia muun muassa lapsen käyttäytymiseen ja lapsiryhmien toimivuuteen.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin pitämällä satuhierontatuokioita päiväkodin alle kolmevuotiaiden lasten ryhmissä. Tuokioita pidettiin viitenä päivänä ja niihin osallistui kerralla korkeintaan viisi lasta. Yksi tuokio pidettiin samana päivänä useaan kertaan, jotta jokainen kuvausluvan saanut lapsi pääsisi osallistumaan tuokioon. Jokaista lasta kohden oli yleensä yksi aikuinen hierojana. Kaikki tuokiot videoitiin. Satuhieronnan vaikutuksia lapsiin havainnoitiin tuokioiden aikana sekä jälkikäteen videomateriaalin avulla. Lisäksi opinnäytetyö sisälsi perehdytystuokion päiväkodin työntekijöille. Tuokioon osallistui seitsemän työntekijää. Tuokio sisälsi satuhieronnan teoriaa, koostevideon satuhierontatuokioista, satuhieronnan harjoittelua käytännössä sekä satuhierontavihkosen, johon oli koottu satuhierontoja eri tilanteisiin. Tuokioon osallistuneille työntekijöille lähetettiin myöhemmin sähköinen kysely, jossa haluttiin palautetta tuokiosta sekä tietoa menetelmän käytöstä päiväkodissa.
Satuhierontatuokioissa havaittiin, että satuhieronta sopii hyvin alle kolmevuotiaille lapsille. Lapset rauhoittuivat tuokioiden aikana ja odottivat innolla seuraavaa tuokiota. Palautekyselystä selvisi, että päiväkodin työntekijät kokivat menetelmän olevan hyödyllinen heille. Kyselystä huomasi myös, että työntekijöillä on suuri halu ottaa satuhieronta käyttöön päiväkodissaan. Koska satuhieronta oli sekä lasten että työntekijöiden mieleen, voisi kuvitella satuhieronnasta tulevan ajan myötä osa päiväkodin arkea.