Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen : menetelmäkansio 1-4-vuotiaille

Valtonen, Emmi (2017)

 
Avaa tiedosto
Valtonen_Emmi.pdf (973.7Kt)
Lataukset: 


Valtonen, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510180
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tukea maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehitystä eri menetelmillä. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä varhaiskasvatuksessa kasvaa, ja kuntien tulee ottaa tämä huomioon tarjotakseen kaikille laadukasta ja tasa-arvoista varhaiskasvatusta. Kehittämishankkeen toimeksiantaja oli Pääskyvuoren päivähoitoyksikkö. Tämä toiminnallisen opinnäytetyön raportti kuvaa marraskuussa 2016 alkaneen ja huhtikuussa 2017 päättyneen kehittämishankkeen.

Kehittämishankkeessa syntyi kaksi tuotosta, menetelmäkansio ja kuvakortit. Menetelmäkansion tarkoitus on toimia konkreettisena apuvälineenä päiväkodin työntekijän arjessa. Se sisältää 1-4-vuotiaille lapsille suunnattuja kielen kehitystä tukevia menetelmiä, joita voi soveltaa erikokoisten lapsiryhmien käyttöön. Kansiosta on tehty mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen. Kuvakortit ovat kahta eri kokoa, ja niiden tarkoitus on toimia kommunikaation tukena. Käyttötarkoituksia ovat muun muassa päiväjärjestyksen, tilojen ja toiminnan jäsentäminen.

Kehittämishanke toteutettiin Pääskyvuoren päivähoitoyksikköön kuuluvan Kotkankadun päiväkodin Punatulkut-ryhmässä, jossa noin puolet 1-4-vuotiaista lapsista oli maahanmuuttajataustaisia. Kehittävinä menetelminä käytettiin dialogia, havainnointia, reflektointia sekä kokeilevaa toimintaa. Kokeilevaan toimintaan kuului muun muassa kuvakorttien ja tukiviittomien käyttöä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste