Pianonsoiton itsenäinen harjoittelu ja sen ohjaaminen
Korkalainen, Riina (2009)
Korkalainen, Riina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297250
Tiivistelmä
Pedogogisessa opinnäytetyössä on tutkittu pianonsoiton itsenäistä harjoittelua ja sen ohjaamista. Tavoitteena oli selvittää ja pohtia, mitä pianonsoiton oppiminen ja harjoittelu on, mitkä tekijät vaikuttavat itsenäiseen työskentelyyn sekä miten opettaja voi ohjata harjoittelua. Työssä on käsitelty lyhyesti pianonsoiton opiskelua ja harjoittelua sekä perehdytty tarkemmin itseohjautuvuuden ja motivaation käsitteisiin. Siinä on kuvailtu opettajan vaikutusta harjoittelutaitojen ja -motivaation kehittymisessä sekä käyty läpi erilaisia harjoittelumenetelmiä. Työn lopussa on käytännön neuvoja tuleville opettajille sekä tekijän pohdintaa työn tuloksista ja omasta oppimisestaan. Lähdeaineistona on käytetty pianonsoiton ja kasvatustieteiden kirjallisuutta sekä tekijän omia kokemuksia harjoittelusta. Työssä ilmeni, että itsenäiseen harjoitteluun vaikuttavat useat eri tekijät, kuten soittajan taidot, soittajan käsitys itsestään oppijana sekä motivaatio. Opettaja voi vaikuttaa harjoittelutottumuksiin opetustavoillaan ja neuvoillaan. Oppilaan itsetuntemusta ja motivaatiota opettaja voi puolestaan tukea palautteellaan.