Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen kriisin kohtaaminen päiväkodissa

Hietikko-Kaukola, Jenni; Salminen, Anika (2017)

 
Avaa tiedosto
Hietikko-Kaukola_Jenni_Salminen_Anika.pdf (615.7Kt)
Lataukset: 


Hietikko-Kaukola, Jenni
Salminen, Anika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111815
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimivia keinoja lapsen traumaattisen kriisin kohtaamiseen ja käsittelyyn päiväkodissa. Tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodissa kohdataan lapsen kriisi niin yksilön kuin koko päiväkotiryhmän kanssa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä kasvatusyhteistyön merkityksestä kriisitilanteissa sekä heidän omista valmiuksistaan kohdata kriisitilanteet.

Tutkimus on kvalitatiivinen ja opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Kohdejoukkona oli yhteensä viisi varhaiskasvattajaa kahdesta eri päiväkodista. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli kriisin teoria.

Tutkimustulokset osoittivat, että lapsen ja perheen kriisitilanteessa päiväkodin varhaiskasvattajat voivat auttaa parhaiten pyrkimällä avoimeen vuorovaikutukseen lapsen ja perheen kanssa. Haastatellut varhaiskasvattajat toivat esiin, että lapsen kanssa tärkeää on keskustella kriisistä lapsen ikä- ja kehitystaso huomioiden. Tärkeänä tuloksena nousi esiin lasten yksilöllinen ja ryhmäkohtainen havainnointi. Varhaiskasvattajat korostivat, että heillä tulee olla herkkyyttä tunnistaa lapsen tarpeet ja heidän tulee osata vastata niihin yksilöllisesti. Tärkeimpänä varhaiskasvattajat kuitenkin pitivät arjen ja rutiinien merkitystä lapsen kriisin keskellä. Tunnetyöskentely sekä luovat ja toiminnalliset menetelmät nähtiin myös yhtenä keinona tukea lasta kriisissä. Varhaiskasvattajat kokivat päiväkodin ja huoltajien välisen kasvatusyhteistyön merkityksen korostuvan kriisitilanteessa.

Opinnäytetyön aineiston perusteella voidaan päätellä, että lapsille toiminnallisia menetelmiä tärkeämpänä kriisiauttamisessa on turvallinen ympäristö ja turvalliset aikuiset. Tuloksista voidaan myös päätellä, että koko päiväkotiryhmän havainnointi on tärkeää kriisitilanteessa, jotta huomataan mahdolliset muutokset lasten käyttäytymisessä ja niihin pystytään puuttumaan varhaisessa vaiheessa. Tutkimustuloksista tuli myös ilmi, että osa varhaiskasvattajista koki tarvitsevansa enemmän koulutuksia lapsen kriisin kohtaamiseen ja käsittelyyn.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste