3D-pelimoottorin toteutus : Case: Project Cactus
Jokinen, Kalle (2017)
Jokinen, Kalle
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toteutustapana oli yhdistelmä case-henkisestä tapaustutkimuksesta ja kokeellisesta ohjelmistokehityksestä. Työn tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn pelituotannon koulutusohjelma.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pelimoottori ja tätä pelimoottoria hyödyntäen asiakkaan tarvetta vastaava 3D-mallien esikatselusovellus. Työn tavoitteena oli auttaa tilaajaa ja pelituotannon opiskelijoita ymmärtämään pelimoottorien sisäistä toimintaa.
Opinnäytetyöprosessin alussa perehdyttiin olemassa oleviin pelimoottoreihin ja tutkittiin niiden käyttäytymistä. Tutkimuksien tuloksena syntyi lista halutuista ominaisuuksista, joista karsittiin pois ne ominaisuudet, joita ei ollut mahdollista toteuttaa järkevässä ajassa. Pelimoottorin varsinainen toteutus oli lähinnä kokeellista ohjelmistokehitystä, jonka tavoitteena oli imitoida esikuviaan mahdollisimman tarkasti.
Työn tuloksena syntyi tilaajan tarvetta vastaava 3D-mallien esikatselusovellus. Lisäarvoa tilaajalle tuottaa oheistuotteena syntynyt pelimoottorin sisäistä toimintaa kuvaava dokumentaatio, jota tilaaja pystyy hyödyntämään osana koulutustaan. Lisäksi tilaaja pystyy hyödyntämään pelimoottorin lähdekoodeja parhaaksi katsomallaan tavalla.
Pelimoottorin toteutus oli todella laaja projekti, mutta siitä huolimatta se onnistui hyvin. Sen kehitystyö tulee jatkumaan harrasteprojektina opinnäytetyön palautuksen jälkeen yhteistyössä tilaajan kanssa. Ensimmäisenä opinnäytetyön ulkopuolisena työnä on mahdollistaa animaatioiden käyttö pelimoottorissa. Myös äänijärjestelmän toteuttaminen on korkealla työlistalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pelimoottori ja tätä pelimoottoria hyödyntäen asiakkaan tarvetta vastaava 3D-mallien esikatselusovellus. Työn tavoitteena oli auttaa tilaajaa ja pelituotannon opiskelijoita ymmärtämään pelimoottorien sisäistä toimintaa.
Opinnäytetyöprosessin alussa perehdyttiin olemassa oleviin pelimoottoreihin ja tutkittiin niiden käyttäytymistä. Tutkimuksien tuloksena syntyi lista halutuista ominaisuuksista, joista karsittiin pois ne ominaisuudet, joita ei ollut mahdollista toteuttaa järkevässä ajassa. Pelimoottorin varsinainen toteutus oli lähinnä kokeellista ohjelmistokehitystä, jonka tavoitteena oli imitoida esikuviaan mahdollisimman tarkasti.
Työn tuloksena syntyi tilaajan tarvetta vastaava 3D-mallien esikatselusovellus. Lisäarvoa tilaajalle tuottaa oheistuotteena syntynyt pelimoottorin sisäistä toimintaa kuvaava dokumentaatio, jota tilaaja pystyy hyödyntämään osana koulutustaan. Lisäksi tilaaja pystyy hyödyntämään pelimoottorin lähdekoodeja parhaaksi katsomallaan tavalla.
Pelimoottorin toteutus oli todella laaja projekti, mutta siitä huolimatta se onnistui hyvin. Sen kehitystyö tulee jatkumaan harrasteprojektina opinnäytetyön palautuksen jälkeen yhteistyössä tilaajan kanssa. Ensimmäisenä opinnäytetyön ulkopuolisena työnä on mahdollistaa animaatioiden käyttö pelimoottorissa. Myös äänijärjestelmän toteuttaminen on korkealla työlistalla.