Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaslähtöiset ikääntyneen perhehoidon prosessit ja niiden kehittäminen

Lindqvist, Heidi (2017)

 
Avaa tiedosto
heidi_lindqvist.pdf (1.059Mt)
Lataukset: 


Lindqvist, Heidi
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa asiakaslähtöiset ikääntyneen perhehoidon prosessit ja aloittaa perhehoidon kehittäminen prosessien pohjalta. Tavoitteena oli, että prosessit yhtenäistävät Soiten alueen työntekijöiden toimintatapoja ja toimivat uusien työntekijöiden perehdytyksen tukena. Prosessissa kuvatut yhtenäiset toimintatavat varmistavat sen, että asiakkaan tarpeet ja odotukset tulevat huomioiduksi.

Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä perhehoitajien ennakkovalmennusryhmään osallistuville (N=17). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin frekvenssijakaumana ja kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin mukaan. Vastaajat pitivät ikääntyneen perhehoidon valmennuksessa tärkeimpinä asioina tiedon saamista ikääntymiseen liittyvistä asioista. Toimiessaan perhehoitajana vastaajat odottivat riittävää yhteydenpitoa, tukea työn suunnittelussa ja sen toteuttamisessa. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin prosessin mallinnuksessa ja perhehoidon kehittämisessä.

Opinnäytetyön aikana kuvattiin asiakaslähtöiset ikääntyneen perhehoidon prosessit ja aloitettiin perhe-hoidon kehittäminen. Ennakointidialogi pidettiin helmikuussa 2017. Siinä oli mukana asiakkaita, terveyden- ja sosiaalihuollon viranhaltijoita ja kolmannen sektorin toimijoita. Heillä oli mahdollisuus tuoda esille toivomiaan asioita hyvältä tulevaisuudelta. Organisaation puolelta toivottiin enemmän ymmärrystä, tukea ja yhteistyötä. Moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden kesken koettiin tärkeäksi, jotta perhehoitoa voitaisiin kehittää yhdessä. Esimiehet toivoivat lisää resursseja perhehoitoon, koska muuten kehittäminen estyy.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että asiakaslähtöisen ikääntyneen perhehoidon kehittäminen vaatii riittävät resurssit. Perhehoito ja sen kehittäminen tulee jatkossakin olla osa strategiaa. Perhehoidon saaminen osaksi palvelurakennetta vaatii osaavaa muutosjohtajuutta. Organisaation johto on keskeisessä asemassa asiakaslähtöisen palvelukulttuurin, toimintatapojen ja rakenteiden kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste