Näytä suppeat kuvailutiedot

Lastaus- ja purkupaikkojen toimivuuden ja turvallisuuden suunnittelua ohjaavat tekijät

Piipponen, Ulla-Mari (2008)

dc.contributor.authorPiipponen, Ulla-Mari
dc.date.accessioned2008-12-08T12:03:48Z
dc.date.available2008-12-08T12:03:48Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-200812084313
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/1308
dc.description.abstractLähtökohtana tutkimukselle oli löytää ne tekijät, jotka ohjaavat lastaus- ja purkupaikkojen suunnittelua, kun otetaan huomioon työskentelyn toimivuus ja turvallisuus. Kyseisillä lastaus- ja purkupaikoilla tarkoitetaan tässä työssä varastoilla ja tehtailla olevia paikkoja. Tutkimuksen pohjana olivat kirjoittajan omakohtaiset kokemukset kuorman käsittelypaikoista ja käytännön tuomat havainnot eroavaisuuksista. Samaan omakohtaiseen kokemukseen perustui myös se, että kuljetusalan käsittely tässä tutkielmassa rajoittui ADR- eli vaarallisiin aineisiin. Organisaatio, jolle tutkimus tehtiin, valikoitui tutkijan sidosryhmien kautta. Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry toimii kuljetusalan jäsenien edunvalvontayhdistyksenä ja keskusjärjestönä. Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin työturvallisuutta, tapaturmia kuljetusalalla, kemikaalisäädöksiä ja erityissäädöksiä koskien nimenomaan vaarallisten aineiden kanssa toimimista. Teoriaosaan otettiin mukaan myös toimituslausekkeet ja pääkohdat vastuiden jakautumisesta työmailla. Aineiston perusteella oli tarkoitus koota yhteen työturvallisuuden pääkohdat tutkimuksen kohdealueeseen liittyen. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Pitkien välimatkojen ja aikataulullisten kiireiden vuoksi päädyttiin siihen, että osalle tutkimukseen mukaan saaduista lähetettiin kysymykset sähköpostitse. Muutoin haastattelut käytiin tapaamisen yhteydessä läpi. Puhtaaksikirjoitetut haastattelut tarkistutettiin haastatelluilla. Haastattelut ja kyselyt tehtiin alkukeväästä 2008. Tulokset osoittavat, että lastaus- ja purkupaikkojen suunnitteluun ei ole olemassa vain yhtä ohjaavaa lakia tai säädöstä. Ei myöskään suoranaista mallia miten suunnittelu tulisi toteuttaa. Vastauksista havaittiin, että kuljetusliikkeillä ja kuljettajilla olisi tarjota käytännön tuomaa tietoa, jota voisi hyödyntää kuorman käsittelypaikkoja suunniteltaessa. Opastusta lastaus- ja purkupaikoilla annetaan pääosin pyynnöstä ja aktiivisuutta tähän toivotaan kuljetusliikkeen ja kuljettajan puolelta. Heillä on tarkemmin tiedossa onko tehdas- tai varastoalue ennestään tuttu. Molempiin suuntiin toimivalla viestinnällä ja yhteistyöllä logistisessa ketjussa saadaan aikaan toimivia ja turvallisia lastaus- ja purkupaikkoja.fi
dc.description.abstractThe basis of this thesis was to find out the factors directing the planning process of loading and unloading points. Also the functionality and safety issues were taken into account. Loading and unloading points in this thesis refer to points in terminal warehouses and factories. As one argument of this thesis was the writer's personal experience of such places and the differences between any two loading / unloading points. The same personal experience guided this thesis to be limited on ADR- ie. dangerous goods transportation. The organisation, to whom this thesis was made for, was selected from the researcher's reference groups. Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry acts as a trustee organisation and as a central organisation to the members of transport field. The topics discussed in the theoretical part of the thesis include the issues of job security and safety, casualties in transportation, special acts considering the usage of dangerous goods and chemical decrees. The theoretical part covered also incoterms and main issues of responsibility areas on working site. The idea was to gather up the main points of work safety concerning the thesis subject area based on the material. The qualitative research method was used in this thesis. The reasons for applying this method would be long distance between the writer and some of the research participants. Furthermore, scheduling the meeting was difficult. Therefore some of the participants received a questionnaire by e-mail. The rest of the participants were interviewed face-to-face. The transcribed interviews were checked by the interviewees. The face-to-face interviews and completed questionnaires were done early spring 2008. The results indicate that there is not just one law or act for planning of loading and unloading points. Neither was there a model how to execute the planning process. The answers showed that transport companies and drivers have knowledge through experience which could be used while planning load handling areas. Guidance at the loading/unloading point is given mainly if asked for. The transport companies and drivers are expected to actively ask for assistance, as they know best if the factory or terminal area is new or formerly known. Two-way communication and co-operation throughout the logistic chain creates functional and safe loading and unloading points.en
dc.language.isofin
dc.publisherSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjecttyöturvallisuus
dc.subjectkuljetusala
dc.subjectvaaralliset aineet
dc.subjectpurkaminen
dc.subjectkuormaus
dc.titleLastaus- ja purkupaikkojen toimivuuden ja turvallisuuden suunnittelua ohjaavat tekijätfi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/175
dc.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineYrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutusohjelma, Ylempi AMK


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot