Näytelmätrailerin konstruktio, vetovoima ja retoriikka
Rautala, Jonna (2017)
Rautala, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella niitä erilaisia osatekijöitä ja työkaluja, joiden kautta näytelmätrailerit pyrkivät luomaan vetovoimaa markkinoimaansa esitystä kohtaan.
Koska näytelmätrailereista ja niiden analysoimisesta oli aikaisemmin kirjoitettu hyvin vähän, lähtökohtana käytettiin elokuvatrailereista tehtyjä tutkimuksia. Näitä peilattiin sitten näytelmätrailereihin, joiden haasteena on yhdistää kaksi taiteenalaa – teatteri ja elokuva. Näiden mediumien erityisyyden ymmärtämiseksi opinnäytetyössä oli tutkittava, mitkä ovat juuri niille ominaisia kerronnallisia työkaluja. Miten näitä voidaan hyödyntää näytelmätrailereissa tai kuinka tarinankerronnalliset traditiot ja tarinantajumme vaikuttavat trailereiden muotoon ja sisältöihin? Koska näytelmätraileri on mainos, kävi oleelliseksi myös käsitellä milloin lainsäädäntö saattaa vaikuttaa trailerin sisältöön, sekä niitä rakenteellisiaja retorisia vetoamismalleja, joita niissä hyödynnetään, kuten muussakin videomainonnassa.
Johtopäätöksenä oli, että transmediallisena teatteri esityksen representaationa näytelmätraileri voi mallintaa teatterin läsnä olevaa, kolmiulotteista, kehollisuuteen ja tilaan perustuvaa ilmaisua elokuvallisen kuvakerronnan kautta. Tarinantajumme on niin vahva,että kykenemme seuraamaan tarinan narratiivia huolimatta trailerien sirpaleisesta muodosta. Osin juuri tässä piilee trailerien kyky synnyttää halu nähdä varsinainen esitys. Koska näytelmätraileri on mainos, suomalainen lainsäädäntö rajoittaa siinä käytettävää sisältöä eri tavalla kuin vaikkapa videotaidetta, mutta tämä ei oleellisesti vaikuta trailerien ilmaisuvapauteen. Esittävän taiteen teoksen valmistusprosessin eri vaiheissa voidaan trailerissa hyödyntää myös koko taiteellisen työryhmän osaamista eikä trailerin tarvitse jäädä vain markkinoijien ja trailerintekijän harteille. Paras lopputulos syntyy, kun kaikki osastot ovat tekemässä yhtenäistä teosta ja keskustelu yhteys niiden välillä on auki koko tuotannon.
Koska näytelmätrailereista ja niiden analysoimisesta oli aikaisemmin kirjoitettu hyvin vähän, lähtökohtana käytettiin elokuvatrailereista tehtyjä tutkimuksia. Näitä peilattiin sitten näytelmätrailereihin, joiden haasteena on yhdistää kaksi taiteenalaa – teatteri ja elokuva. Näiden mediumien erityisyyden ymmärtämiseksi opinnäytetyössä oli tutkittava, mitkä ovat juuri niille ominaisia kerronnallisia työkaluja. Miten näitä voidaan hyödyntää näytelmätrailereissa tai kuinka tarinankerronnalliset traditiot ja tarinantajumme vaikuttavat trailereiden muotoon ja sisältöihin? Koska näytelmätraileri on mainos, kävi oleelliseksi myös käsitellä milloin lainsäädäntö saattaa vaikuttaa trailerin sisältöön, sekä niitä rakenteellisiaja retorisia vetoamismalleja, joita niissä hyödynnetään, kuten muussakin videomainonnassa.
Johtopäätöksenä oli, että transmediallisena teatteri esityksen representaationa näytelmätraileri voi mallintaa teatterin läsnä olevaa, kolmiulotteista, kehollisuuteen ja tilaan perustuvaa ilmaisua elokuvallisen kuvakerronnan kautta. Tarinantajumme on niin vahva,että kykenemme seuraamaan tarinan narratiivia huolimatta trailerien sirpaleisesta muodosta. Osin juuri tässä piilee trailerien kyky synnyttää halu nähdä varsinainen esitys. Koska näytelmätraileri on mainos, suomalainen lainsäädäntö rajoittaa siinä käytettävää sisältöä eri tavalla kuin vaikkapa videotaidetta, mutta tämä ei oleellisesti vaikuta trailerien ilmaisuvapauteen. Esittävän taiteen teoksen valmistusprosessin eri vaiheissa voidaan trailerissa hyödyntää myös koko taiteellisen työryhmän osaamista eikä trailerin tarvitse jäädä vain markkinoijien ja trailerintekijän harteille. Paras lopputulos syntyy, kun kaikki osastot ovat tekemässä yhtenäistä teosta ja keskustelu yhteys niiden välillä on auki koko tuotannon.