Alvar Aallon Sunilan viestintäsuunnitelma
Lindström, Linda (2017)
Lindström, Linda
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312185
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Kotkassa sijaitsevan Alvar Aallon suunnitteleman Sunilan asuinalueen asukkaiden profilointi ja sitä kautta viestinnän kehittäminen. Tavoitteena oli kerätä hyödyllistä tietoa alueella asuvista asukkaista toimeksiantajalle. Muodostamalla asukkaista profiili tunnistetaan jo alueella asuvat asukkaat, jonka pohjalta tehtiin valinta potentiaalisista kohderyhmistä, jolle viestintä suunnattiin. Toimeksiantaja sai luotettavaa ja ajankohtaista tietoa hyödynnettäväksi toiminnassaan.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla muutaman viikon aikana. Tutkittavana joukkona olivat Sunilan asukkaat. Kysely jaettiin sekä kotitalouksiin, että toteutettiin verkossa Webropol-ohjelman avulla. Kyselyn pohjalta valittiin potentiaalinen kohderyhmä, joka oli 21–40-vuotiaat Aallon arkkitehtuurista kiinnostuneet kuluttajat. Profilointikriteereinä olivat elämäntilanne, varallisuus ja kiinnostus arkkitehtuuriin. Saatujen tietojen pohjalta lähdettiin tarkastelemaan viestinnän nykytilannetta, tavoitteita ja viestinnän keinoja Sunilan asuinalueelle.
Panostaminen alueen viestintään parantaa alueen tunnettuutta ja mainetta. Brändin rakentamiseen ja imagoon keskittymällä on mahdollista saada aikaan hyviä tuloksia. Tehty tutkimus toi toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa alueen asukkaista ja heidän ajatuksistaan siellä asumisesta. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tietoja myös kehitteillä olevien verkkosivujen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli Kotkassa sijaitsevan Alvar Aallon suunnitteleman Sunilan asuinalueen asukkaiden profilointi ja sitä kautta viestinnän kehittäminen. Tavoitteena oli kerätä hyödyllistä tietoa alueella asuvista asukkaista toimeksiantajalle. Muodostamalla asukkaista profiili tunnistetaan jo alueella asuvat asukkaat, jonka pohjalta tehtiin valinta potentiaalisista kohderyhmistä, jolle viestintä suunnattiin. Toimeksiantaja sai luotettavaa ja ajankohtaista tietoa hyödynnettäväksi toiminnassaan.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla muutaman viikon aikana. Tutkittavana joukkona olivat Sunilan asukkaat. Kysely jaettiin sekä kotitalouksiin, että toteutettiin verkossa Webropol-ohjelman avulla. Kyselyn pohjalta valittiin potentiaalinen kohderyhmä, joka oli 21–40-vuotiaat Aallon arkkitehtuurista kiinnostuneet kuluttajat. Profilointikriteereinä olivat elämäntilanne, varallisuus ja kiinnostus arkkitehtuuriin. Saatujen tietojen pohjalta lähdettiin tarkastelemaan viestinnän nykytilannetta, tavoitteita ja viestinnän keinoja Sunilan asuinalueelle.
Panostaminen alueen viestintään parantaa alueen tunnettuutta ja mainetta. Brändin rakentamiseen ja imagoon keskittymällä on mahdollista saada aikaan hyviä tuloksia. Tehty tutkimus toi toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa alueen asukkaista ja heidän ajatuksistaan siellä asumisesta. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tietoja myös kehitteillä olevien verkkosivujen suunnittelussa.