Ravintola-alan yrityksen tehoseurannan kehittäminen
Salo, Saana (2017)
Salo, Saana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512438
Tiivistelmä
Nykyisessä taloustilanteessa toimiminen ravintola-alalla on erittäin haastavaa. Eri toimintojen tehostamisella onkin jatkuva tarve. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaationa toimineen ravintola-alan yrityksen tehoseurantaa erityisesti henkilöstökulujen osalta. Henkilöstökulujen osuus ruokaravintoloiden liikevaihdosta on 30–40%. Kohdeorganisaatio muodostuu useasta ruokaravintolasta ja toimii osittain franchising-periaatteella.
Teoriaosuuden aluksi käsitellään yritystaloutta, tehokkuuteen ja tuottavuuteen liittyviä teemoja sekä henkilöstöjohtamista. Seuraavaksi tarkastellaan ravintola-alan erityispiirteitä sekä edellisen luvun teemoja ravintolan näkökulmasta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin haastattelemalla kohdeorganisaation ravintola- ja keittiöpäälliköitä. Haastattelujen ja teorian pohjalta analysoitiin yrityksen tehoseurantatapoja, kehityskohteita sekä etsittiin yritykselle sopivia ratkaisuja.
Tutkimuksessa selvisi, että tehoseurantaa toteutettiin yksiköissä monella eri tapaa. Eroavaisuuksia havaittiin sisällössä, raportoinnissa, henkilökunnan perehdytyksessä sekä tavoitteiden asettamisessa. Tehoseurannan toteuttaminen koettiin helpoksi, mutta sen sisällöstä oli erilaisia käsityksiä. Haastateltavat kokivat, että henkilökuntaa tulisi palkita ja motivoida enemmän. Lisäksi yrityksen viestinnässä havaittiin kehittämisen tarvetta niin esimiestasolla kuin henkilökunnankin kesken. Yritys oli kuitenkin onnistunut tuomaan strategiansa selkeästi esille, ja henkilökunta koettiin sitoutuneeksi kaikissa yksiköissä.
Teoriaosuuden aluksi käsitellään yritystaloutta, tehokkuuteen ja tuottavuuteen liittyviä teemoja sekä henkilöstöjohtamista. Seuraavaksi tarkastellaan ravintola-alan erityispiirteitä sekä edellisen luvun teemoja ravintolan näkökulmasta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin haastattelemalla kohdeorganisaation ravintola- ja keittiöpäälliköitä. Haastattelujen ja teorian pohjalta analysoitiin yrityksen tehoseurantatapoja, kehityskohteita sekä etsittiin yritykselle sopivia ratkaisuja.
Tutkimuksessa selvisi, että tehoseurantaa toteutettiin yksiköissä monella eri tapaa. Eroavaisuuksia havaittiin sisällössä, raportoinnissa, henkilökunnan perehdytyksessä sekä tavoitteiden asettamisessa. Tehoseurannan toteuttaminen koettiin helpoksi, mutta sen sisällöstä oli erilaisia käsityksiä. Haastateltavat kokivat, että henkilökuntaa tulisi palkita ja motivoida enemmän. Lisäksi yrityksen viestinnässä havaittiin kehittämisen tarvetta niin esimiestasolla kuin henkilökunnankin kesken. Yritys oli kuitenkin onnistunut tuomaan strategiansa selkeästi esille, ja henkilökunta koettiin sitoutuneeksi kaikissa yksiköissä.