Scandic Park Helsingin pelillisyysprojektista kehitysryhmäksi
Degerth, Suvi; Dahl, Eeva; Huuskonen, Sari (2017)
Lataukset:
Degerth, Suvi
Dahl, Eeva
Huuskonen, Sari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512374
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona Scandic Park Helsingille ja se on kehittämistyö. Vuonna 2016-2017 toteutunut Työsuojelurahaston tukema pelillisyyshanke Game On, oli tämän kehittämistyön keskiössä. Game On -hankkeen aikana, Scandic Park Helsingille muodostettiin kehitysryhmä, jonka toiminta jatkui hankkeen päättymisenkin jälkeen tammikuussa 2017. Toimeksiantajan toiveesta, kehittämistyö keskittyi kehitysryhmätoiminnan tulevaisuuteen ja sen hyödyntämiseen jatkossa muissa Scandic Hotels Oy:n hotelleissa.
Työllä oli kaksi päätavoitetta. Tavoitteina oli selvittää, mitä hyötyjä ja oppeja Game On -projekti oli tuonut Scandic Park Helsingille, sekä selvittää miten nämä hyödyt ja opit voitaisiin viedä kehitysryhmätoiminnan avulla muihin Scandicin yksiköihin. Lisäksi työllä oli viisi alatavoitetta, joilla haluttiin selvittää hankkeen vaikutukset Scandic Park Helsingin työtyytyväisyyteen, asiakaskokemukseen, muutosvastarintaan ja -johtamiseen sekä sisäiseen viestintään. Kehittämistyö rajattiin tutkimaan Game On -projektin vaikutuksia Scandic Park Helsinkiin. Kehittämistyö ei keskittynyt tutkimaan hankkeen vaikutuksia muissa hankkeessa mukana olleissa hotelleissa tai yrityksissä. Työssä ei myöskään tutkittu, toteutuivatko alkuperäiset Game On -hankkeelle asetetut tavoitteet Scandic Park Helsingissä.
Kehittämistyö oli laadullinen. Tutkimusmenetelminä tulosten saamiseksi käytettiin teemahaastatteluja, kehittämistyöpajoja sekä havainnointia. Kehittämistyön toteutus tapahtui tammi- ja toukokuun välisenä aikana, vuonna 2017. Aineiston keruu jakaantui tasaisesti koko alkuvuodelle. Kaikki haastateltavat, työpajoihin osallistuneet henkilöt ja havainnoitavat olivat mukana Game On -hankkeessa tavalla tai toisella.
Tuloksista kävi selville, että muun muassa työyhteisökokemus ja sisäinen viestintä olivat parantuneet Game On -projektin myötä. Asiakaskokemuksiin oli saatu lisää tarinallisuutta sekä positiivista yllätyksellisyyttä. Tuloksissa korostui lisäksi kehitysryhmätoiminnan hyödyllisyys, johdon tuen tarve sekä tiedon jakaminen esimerkillä.
Kaiken kaikkiaan Game On -projekti tunnettiin positiivisena asiana ja sen koettiin tuoneen paljon hyötyjä Scandic Park Helsingille. Pelillisyyttä työpäivässä ei tule unohtaa projektin päätyttyä, vaan jatkaa sen avulla asiakaskokemusten parantamista, sekä jatkuvaa kehittymistä oman alansa huipuksi. Olemassa olevaa kehitysryhmätoimintaa tulee jatkaa ja kehittää entisestään. Lisäksi kehitysryhmätoimintaa tulee aktiivisesti jakaa omalla esimerkillä muihin Scandic Hotels Oy:n hotelleihin. Kehitysryhmätoiminnasta tulisi tehdä yrityksen sisällä yleinen toimintatapa, jonka avulla pystytään osallistamaan ihmiset kehittämään ja parantamaan omaa työtään, sekä luomaan ylivertaisia asiakaskokemuksia.
Työllä oli kaksi päätavoitetta. Tavoitteina oli selvittää, mitä hyötyjä ja oppeja Game On -projekti oli tuonut Scandic Park Helsingille, sekä selvittää miten nämä hyödyt ja opit voitaisiin viedä kehitysryhmätoiminnan avulla muihin Scandicin yksiköihin. Lisäksi työllä oli viisi alatavoitetta, joilla haluttiin selvittää hankkeen vaikutukset Scandic Park Helsingin työtyytyväisyyteen, asiakaskokemukseen, muutosvastarintaan ja -johtamiseen sekä sisäiseen viestintään. Kehittämistyö rajattiin tutkimaan Game On -projektin vaikutuksia Scandic Park Helsinkiin. Kehittämistyö ei keskittynyt tutkimaan hankkeen vaikutuksia muissa hankkeessa mukana olleissa hotelleissa tai yrityksissä. Työssä ei myöskään tutkittu, toteutuivatko alkuperäiset Game On -hankkeelle asetetut tavoitteet Scandic Park Helsingissä.
Kehittämistyö oli laadullinen. Tutkimusmenetelminä tulosten saamiseksi käytettiin teemahaastatteluja, kehittämistyöpajoja sekä havainnointia. Kehittämistyön toteutus tapahtui tammi- ja toukokuun välisenä aikana, vuonna 2017. Aineiston keruu jakaantui tasaisesti koko alkuvuodelle. Kaikki haastateltavat, työpajoihin osallistuneet henkilöt ja havainnoitavat olivat mukana Game On -hankkeessa tavalla tai toisella.
Tuloksista kävi selville, että muun muassa työyhteisökokemus ja sisäinen viestintä olivat parantuneet Game On -projektin myötä. Asiakaskokemuksiin oli saatu lisää tarinallisuutta sekä positiivista yllätyksellisyyttä. Tuloksissa korostui lisäksi kehitysryhmätoiminnan hyödyllisyys, johdon tuen tarve sekä tiedon jakaminen esimerkillä.
Kaiken kaikkiaan Game On -projekti tunnettiin positiivisena asiana ja sen koettiin tuoneen paljon hyötyjä Scandic Park Helsingille. Pelillisyyttä työpäivässä ei tule unohtaa projektin päätyttyä, vaan jatkaa sen avulla asiakaskokemusten parantamista, sekä jatkuvaa kehittymistä oman alansa huipuksi. Olemassa olevaa kehitysryhmätoimintaa tulee jatkaa ja kehittää entisestään. Lisäksi kehitysryhmätoimintaa tulee aktiivisesti jakaa omalla esimerkillä muihin Scandic Hotels Oy:n hotelleihin. Kehitysryhmätoiminnasta tulisi tehdä yrityksen sisällä yleinen toimintatapa, jonka avulla pystytään osallistamaan ihmiset kehittämään ja parantamaan omaa työtään, sekä luomaan ylivertaisia asiakaskokemuksia.