Facebook-mainonnan suunnittelu ja toteutus asiakastoimeksiantona
Ranta, Petra (2017)
Lataukset:
Ranta, Petra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512415
Tiivistelmä
Markkinoinnin ja mainonnan rooli, sekä perinteiset käsitykset sen toteuttamisesta ovat mullistuneet viime vuosina radikaalisti, sosiaalisen median vakiinnuttaessa asemansa markkinointikanavana tarjoten lukuisia eri media-alustoja ja tapoja, kaikille ikään ja kokoon katsomatta. Varsinkin yksi näistä some-kanavista on kiistaton ykkönen, suuruudessaan ja tunnettavuudessaan, eli sosiaalisen median tehojättiläinen Facebook.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua Facebook –markkinointiin ja –mainontaan, sekä kehittää omaa osaamistaan siinä ja sitä kautta löytää sopivat ratkaisut asiakkaan Facebook-mainonnan toteutukselle. Työn tietoperustassa syvennyin Facebook –markkinoinnin salaisuuksiin teoriassa ja toiminnallisessa osassa suunnittelin ja toteutin asiakkaalle Facebook-mainoskampanjat. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan on tehty kevään 2017 aikana.
Asiakastoimeksiantaja on kotimaista käsityötä ja designia valmistava ja sitä myyvä, kahdentoista taiteilijan, muotoilijan ja kädentaitajan kollektiivi MadeBy Helsinki, jolla on kivijalkamyymälä Helsingin keskustassa. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa vaatteita, asusteita, koruja, sisustustuotteita ja grafiikkaa.
Facebook-mainonnan ajankohdiksi päätettiin Fashion Revolution –kampanjaviikko huhtikuussa, sekä valmistujaisjuhlien alle toukokuun loppuun, sijoittuva pienimuotoinen kevätlahja-arvonta. Fashion Revolution on joka kevät toteutettava maailmanlaajuinen viikon kestävä kampanja, jolla pyritään lisäämään vaateteollisuuden vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. MadeBy Helsingin arvot ja tapa toimia sopivat hyvin yhteen viikon ideologian kanssa, joten se oli luonnollinen ajankohta valittavaksi mainonnan toteutukselle.
Facebook-mainonnan tavoitteina oli lisätä MadeBy Helsingin myyntiä löytämällä uusia potentiaalisia asiakkaita kivijalkamyymälään, sekä tykkäämään Facebook-sivulle. Fashion Revolution-viikolla toteutettavalla mainonnalla pyrittiin lisäämään näkyvyyttä, sekä luomaan tunnettuutta MadeBy Helsingille valitussa kohderyhmässä. Kevätlahja-arvonta kampanjan tavoite puolestaan oli, aktivoida Facebook-sivun jo olemassa olevia tykkääjiä vuorovaikutukseen, sekä sitouttaa MadeBy Helsinkiin. Toisena tavoitteena oli löytää uusia potentiaalisia asiakkaita tykkääjiksi Facebook-sivulle.
Fashion Revolution –mainoskampanja keräsi mainosnäyttöjä varsin kattavasti kohderyhmässään ja kevätlahja-arvonta aktivoi hienosti tykkääjät kommentoimaan, sekä myös edelleen jakamaan julkaisua. Facebook-sivun kokonaistykkäyksiäkin saatiin kasvatettua roimasti. Uskon että, kokonaisuudessaan produktista on hyötyä MadeBy Helsingille asiakaskunnan kasvattamisen suhteen ja toivon, että toteutetun mainonnan tulokset myös realisoituvat myynnin lisääntymisenä nyt ja lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua Facebook –markkinointiin ja –mainontaan, sekä kehittää omaa osaamistaan siinä ja sitä kautta löytää sopivat ratkaisut asiakkaan Facebook-mainonnan toteutukselle. Työn tietoperustassa syvennyin Facebook –markkinoinnin salaisuuksiin teoriassa ja toiminnallisessa osassa suunnittelin ja toteutin asiakkaalle Facebook-mainoskampanjat. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan on tehty kevään 2017 aikana.
Asiakastoimeksiantaja on kotimaista käsityötä ja designia valmistava ja sitä myyvä, kahdentoista taiteilijan, muotoilijan ja kädentaitajan kollektiivi MadeBy Helsinki, jolla on kivijalkamyymälä Helsingin keskustassa. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa vaatteita, asusteita, koruja, sisustustuotteita ja grafiikkaa.
Facebook-mainonnan ajankohdiksi päätettiin Fashion Revolution –kampanjaviikko huhtikuussa, sekä valmistujaisjuhlien alle toukokuun loppuun, sijoittuva pienimuotoinen kevätlahja-arvonta. Fashion Revolution on joka kevät toteutettava maailmanlaajuinen viikon kestävä kampanja, jolla pyritään lisäämään vaateteollisuuden vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. MadeBy Helsingin arvot ja tapa toimia sopivat hyvin yhteen viikon ideologian kanssa, joten se oli luonnollinen ajankohta valittavaksi mainonnan toteutukselle.
Facebook-mainonnan tavoitteina oli lisätä MadeBy Helsingin myyntiä löytämällä uusia potentiaalisia asiakkaita kivijalkamyymälään, sekä tykkäämään Facebook-sivulle. Fashion Revolution-viikolla toteutettavalla mainonnalla pyrittiin lisäämään näkyvyyttä, sekä luomaan tunnettuutta MadeBy Helsingille valitussa kohderyhmässä. Kevätlahja-arvonta kampanjan tavoite puolestaan oli, aktivoida Facebook-sivun jo olemassa olevia tykkääjiä vuorovaikutukseen, sekä sitouttaa MadeBy Helsinkiin. Toisena tavoitteena oli löytää uusia potentiaalisia asiakkaita tykkääjiksi Facebook-sivulle.
Fashion Revolution –mainoskampanja keräsi mainosnäyttöjä varsin kattavasti kohderyhmässään ja kevätlahja-arvonta aktivoi hienosti tykkääjät kommentoimaan, sekä myös edelleen jakamaan julkaisua. Facebook-sivun kokonaistykkäyksiäkin saatiin kasvatettua roimasti. Uskon että, kokonaisuudessaan produktista on hyötyä MadeBy Helsingille asiakaskunnan kasvattamisen suhteen ja toivon, että toteutetun mainonnan tulokset myös realisoituvat myynnin lisääntymisenä nyt ja lähitulevaisuudessa.