Sosiaalisen median hyödyntäminen yritysten ja yliopistojen välisessä yhteistyössä : tapaustutkimus: HSE Yrityspalvelu
Kortetjärvi, Johanna (2010)
Kortetjärvi, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226777
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, voidaanko sosiaalisen median sovelluksia hyödyntää yritysten ja yliopistojen välisessä yhteistyössä ja millä tavalla. Työn tuloksena esitellään ehdotuksia siitä, miten ja mitkä sosiaalisen median sovellukset sopivat käytettäviksi HSE Yrityspalvelun eri yrityspalvelukonsepteissa. Ehdotukset perustuvat teoriakatsaukseen sosiaalisten medioiden ominaispiirteistä ja käyttämisestä sekä opinnäytetyötä varten tehdyn sähköpostikyselyn tuloksiin.
Työn toimeksiantaja HSE Yrityspalvelu on osa Helsingin kauppakorkeakoulun (myös: HSE) markkinointi- ja viestintäyksikköä. Yrityspalvelun tehtävänä on tukea ja koordinoida partneriyritysten tutkimus-, opetus- ja rekrytointiyhteistyötä HSE:n tutkijoiden, opettajien ja muiden palvelutarjoajien kanssa.
HSE Yrityspalvelu on lanseeraamassa uutta partneriohjelmaa, jonka lähtökohtana on luoda strategisia pitkäaikaisia kumppanuuksia yliopiston ja yritysten välille. Yliopistouudistus 2009 sekä HSE:n liittyminen osaksi Aalto-yliopistoa ovat synnyttäneet tarpeen kehittää HSE Yrityspalvelun toimintaa. HSE Yrityspalvelun toteuttaman tutkimuksen mukaan yritykset toivovat uusia ja innovatiivisia tapoja yhteistyön tekemiselle. Yliopistojen tulisi miettiä yhteistyölle uudenlaisia tiedonkulullisia kanavia ja työkaluja.
Opinnäytetyö on toteutettu haastattelemalla HSE Yrityspalvelutiimiä. HSE:n tutkijoille ja opettajille sekä yhteistyöyritysten edustajille on tehty lyhyt kysely sähköpostitse. Lähdeaineistona on käsitelty sosiaalista mediaa eri näkökulmista käsitteleviä tutkimuksia ja opinnäytetöitä sekä tieteellisiä artikkeleita. Työn tekeminen aloitettiin toukokuussa 2009.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalisen median sovellusten teoreettisia käyttömahdollisuuksia. Käsittely on rajattu koskemaan yritysten ja yliopiston henkilökunnan näkökulmia. Opinnäytetyön viitekehyksenä on yliopistojen ja yritysten yhteistyöhön yleisellä tasolla liittyvä tutkimus, mutta sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia on tutkittu HSE Yrityspalvelun partneriohjelman palvelukonseptien mukaisesti.
Sosiaalisten medioiden suunnitelmallinen käyttäminen osana yritysten liiketoimintaa on vielä alkutekijöissään, mutta sen rooli tullee kasvamaan tulevaisuudessa. Yritysten ja yliopistojen väliseltä yhteistyöltä odotetaan uusia toimintatapoja. Edelläkävijän roolia tavoittelevan Aalto-yliopiston on hyvä ainakin kartoittaa sosiaalisen media käyttömahdollisuudet, jotta se pystyy osaltaan sopeutumaan muuttuvaan toimintaympäristöön.
Työn toimeksiantaja HSE Yrityspalvelu on osa Helsingin kauppakorkeakoulun (myös: HSE) markkinointi- ja viestintäyksikköä. Yrityspalvelun tehtävänä on tukea ja koordinoida partneriyritysten tutkimus-, opetus- ja rekrytointiyhteistyötä HSE:n tutkijoiden, opettajien ja muiden palvelutarjoajien kanssa.
HSE Yrityspalvelu on lanseeraamassa uutta partneriohjelmaa, jonka lähtökohtana on luoda strategisia pitkäaikaisia kumppanuuksia yliopiston ja yritysten välille. Yliopistouudistus 2009 sekä HSE:n liittyminen osaksi Aalto-yliopistoa ovat synnyttäneet tarpeen kehittää HSE Yrityspalvelun toimintaa. HSE Yrityspalvelun toteuttaman tutkimuksen mukaan yritykset toivovat uusia ja innovatiivisia tapoja yhteistyön tekemiselle. Yliopistojen tulisi miettiä yhteistyölle uudenlaisia tiedonkulullisia kanavia ja työkaluja.
Opinnäytetyö on toteutettu haastattelemalla HSE Yrityspalvelutiimiä. HSE:n tutkijoille ja opettajille sekä yhteistyöyritysten edustajille on tehty lyhyt kysely sähköpostitse. Lähdeaineistona on käsitelty sosiaalista mediaa eri näkökulmista käsitteleviä tutkimuksia ja opinnäytetöitä sekä tieteellisiä artikkeleita. Työn tekeminen aloitettiin toukokuussa 2009.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalisen median sovellusten teoreettisia käyttömahdollisuuksia. Käsittely on rajattu koskemaan yritysten ja yliopiston henkilökunnan näkökulmia. Opinnäytetyön viitekehyksenä on yliopistojen ja yritysten yhteistyöhön yleisellä tasolla liittyvä tutkimus, mutta sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia on tutkittu HSE Yrityspalvelun partneriohjelman palvelukonseptien mukaisesti.
Sosiaalisten medioiden suunnitelmallinen käyttäminen osana yritysten liiketoimintaa on vielä alkutekijöissään, mutta sen rooli tullee kasvamaan tulevaisuudessa. Yritysten ja yliopistojen väliseltä yhteistyöltä odotetaan uusia toimintatapoja. Edelläkävijän roolia tavoittelevan Aalto-yliopiston on hyvä ainakin kartoittaa sosiaalisen media käyttömahdollisuudet, jotta se pystyy osaltaan sopeutumaan muuttuvaan toimintaympäristöön.