Videomateriaalin käyttö ja materiaalit energiatekniikan ammattiaineiden kursseilla
Niinivaara, Sasu (2017)
Niinivaara, Sasu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053010992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053010992
Tiivistelmä
Verkkovideoiden käyttäminen opetuksen tukena on viime vuosina kasvattanut suosiotaan huomattavasti. Vanhentuneen tekijänoikeuslain takia on kuitenkin epäselvää, että saako verkkovideoita esittää opetuksen yhteydessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää videoiden esittämiseen ja levittämiseen liittyvää lainsäädäntöä. Lainsäädännön selvittämisen lisäksi toimeksiantajana toimivan Jyväskylän ammattikorkeakoulun energiatekniikan tutkinto-ohjelman opettajat pyysivät tietyille kurs-seilleen opetusvideoehdotuksia esimerkiksi YouTubesta tai muusta vastaavasta verkkovideopalvelusta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin pääosin painetusta kirjallisuudesta, Suomen tekijänoikeuslaista ja internetin erilaisista lähteistä, kuten verkkoartikkeleista ja muista verkkojulkaisuista.
Työssä perehdyttiin myös ihmisen oppimismenetelmiin ja videoiden käytöllä saavutettaviin hyötyihin sekä käsiteltiin muuttuvaa opetus- ja opiskelukulttuuria.
Työn tuloksina saatiin pyydetyille kursseille sopivia ja teoriaa tukevia opetusvideomateriaaliehdotuksia ja selvyyttä tekijänoikeuslainsäädäntöön. Toimeksiantajalle esiteltiin myös muutamia toimintaehdotuksia videoiden esittämiseen ja levittämiseen liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää videoiden esittämiseen ja levittämiseen liittyvää lainsäädäntöä. Lainsäädännön selvittämisen lisäksi toimeksiantajana toimivan Jyväskylän ammattikorkeakoulun energiatekniikan tutkinto-ohjelman opettajat pyysivät tietyille kurs-seilleen opetusvideoehdotuksia esimerkiksi YouTubesta tai muusta vastaavasta verkkovideopalvelusta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin pääosin painetusta kirjallisuudesta, Suomen tekijänoikeuslaista ja internetin erilaisista lähteistä, kuten verkkoartikkeleista ja muista verkkojulkaisuista.
Työssä perehdyttiin myös ihmisen oppimismenetelmiin ja videoiden käytöllä saavutettaviin hyötyihin sekä käsiteltiin muuttuvaa opetus- ja opiskelukulttuuria.
Työn tuloksina saatiin pyydetyille kursseille sopivia ja teoriaa tukevia opetusvideomateriaaliehdotuksia ja selvyyttä tekijänoikeuslainsäädäntöön. Toimeksiantajalle esiteltiin myös muutamia toimintaehdotuksia videoiden esittämiseen ja levittämiseen liittyen.