Ehkäisevän mielenterveystyön mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa
Rouhiainen, Anna (2017)
Rouhiainen, Anna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612595
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, onko Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöillä tietoa varhaiskasvatuksessa tehtävästä ehkäisevästä mielenterveystyöstä ja käytetäänkö varhaiskasvatuksen arjessa ehkäisevän mielenterveystyön menetelmiä. Lisäksi tutkittiin, miten menetelmien käyttöä ja tietoisuutta niistä voitaisiin lisätä. Tarkoituksena oli, että tutkimustyön laajempi yhteiskunnallinen hyöty näkyisi varhaiskasvatuksen ammattilaisten parempana tietoisuutena ehkäisevästä mielenterveystyöstä mahdollistaen entistä paremmin lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön menetelmällinen lähestymistapa oli osin kvantitatiivinen ja osin kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja kyselytutkimusta. Kvantitatiivisen tutkimuksen kautta saatiin Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnatulla kyselylomakkeella numeraalista ja graafisesti esitettävää tietoa. Lisäksi lasten leikin havainnoinnin avulla tuotettiin tutkimukseen kvalitatiivista tietoa. Analyysivaiheessa leikkitilanteen havainnoinnin tulokset korreloitiin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnatun kyselyn vastausten kanssa.
Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että saman ikäiset lapset ovat taidoiltaan hyvinkin eritasoisia ja vasta kehitysvaiheessa olevien taitojen aiheuttamia haasteita kompensoidakseen, lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja ohjausta. Havainnoiduista osa-alueista vuorovaikutus, kieli, roolit ja häiriöherkkyys ovat kaikki sidoksissa lapsen kokemukseen arjen sujumisesta sekä mielen hyvinvoinnista. Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen työntekijöistä suurin osa opettaa työssään lapsille erilaisia lapsen kehitystä tukevia taitoja, jotka ovat osaltaan myös ehkäisevää mielenterveystyötä. Tutkimuksessa ilmeni kuitenkin myös, että vaikka varhaiskasvatuksen työntekijät tekevät työnsä arjessa paljonkin töitä lasten mielenterveyden eteen, he eivät tunnista työtapojaan ehkäiseväksi mielenterveystyöksi.
Opinnäytetyön menetelmällinen lähestymistapa oli osin kvantitatiivinen ja osin kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja kyselytutkimusta. Kvantitatiivisen tutkimuksen kautta saatiin Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnatulla kyselylomakkeella numeraalista ja graafisesti esitettävää tietoa. Lisäksi lasten leikin havainnoinnin avulla tuotettiin tutkimukseen kvalitatiivista tietoa. Analyysivaiheessa leikkitilanteen havainnoinnin tulokset korreloitiin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnatun kyselyn vastausten kanssa.
Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että saman ikäiset lapset ovat taidoiltaan hyvinkin eritasoisia ja vasta kehitysvaiheessa olevien taitojen aiheuttamia haasteita kompensoidakseen, lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja ohjausta. Havainnoiduista osa-alueista vuorovaikutus, kieli, roolit ja häiriöherkkyys ovat kaikki sidoksissa lapsen kokemukseen arjen sujumisesta sekä mielen hyvinvoinnista. Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen työntekijöistä suurin osa opettaa työssään lapsille erilaisia lapsen kehitystä tukevia taitoja, jotka ovat osaltaan myös ehkäisevää mielenterveystyötä. Tutkimuksessa ilmeni kuitenkin myös, että vaikka varhaiskasvatuksen työntekijät tekevät työnsä arjessa paljonkin töitä lasten mielenterveyden eteen, he eivät tunnista työtapojaan ehkäiseväksi mielenterveystyöksi.