Lääkehoidon puhelinneuvonta terveyskeskuksen päivystyksessä
Tolvanen, Pihla; Ojala, Maria (2010)
Tolvanen, Pihla
Ojala, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297238
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun Turvallinen lääkehoito- kehittämishanketta. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii Kaarinan kaupungin terveystoimi. Opinnäytetyö on tehty systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen. Aineisto kerättiin käyttämällä Cinahl, Medic ja Medline -tietokantoja. Aineistoa saatiin eri hakusanayhdistelmiä hakukoneissa käyttämällä yhteensä 436 917 kappaletta. Näistä valittiin yhdeksän julkaisua, jotka analysoitiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lääkehoidon puhelinneuvontaa terveyskeskuksen päi-vystyksessä. Opinnäytetyössä esitetään tämän hetkisen puhelinneuvonnan ja lääkehoidon oh-jauksen tarve nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä. Työssä otettiin selvää, mitkä ovat neuvonnan ja ohjauksen hyödyt ja haitat ja miten niitä voitaisiin kehittää. Työssä käsitellään myös millaista ammattitaitaitoa hoitohenkilökunta tarvitsee toteuttaakseen lääkehoidon ohjausta puhelimitse. Kehittämisen myötä annettaisiin potilaalle mahdollisuus saada laadukasta ja turval-lista puhelinneuvontaa sekä lääkehoidon ohjausta.
Tulokset osoittavat, että lääkehoidon ohjauksen ja puhelinneuvonnan kysyntä on kasvanut. Puhelinneuvonnan myötä aikaisemmat ruuhkat päivystyksissä ja lääkärien vastaanotoilla ovat vähentyneet. Lääkehoidon ohjauksen tarve on lisääntynyt itsehoitolääkkeiden kysynnän vuoksi ja myös potilaiden epätietoisuus omista käyttämistään lääkkeistä on lisääntynyt.
Vain terveydenhuollon ammattilainen voi antaa puhelinneuvontaa ja lääkehoidon ohjausta. Hoi-tajien tulisi hallita farmakologia sekä osata laskea hyvin lääkelaskuja. Osalla hoitajista on kui-tenkin puutteita näillä osa-alueilla. Terveydenhuollon ammattilaisia tulisi kouluttaa ja heidän taitojaan tulisi testata säännöllisesti. Näin potilas saisi mahdollisimman laadukasta puhelinneu-vontaa sekä lääkehoidon ohjausta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lääkehoidon puhelinneuvontaa terveyskeskuksen päi-vystyksessä. Opinnäytetyössä esitetään tämän hetkisen puhelinneuvonnan ja lääkehoidon oh-jauksen tarve nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä. Työssä otettiin selvää, mitkä ovat neuvonnan ja ohjauksen hyödyt ja haitat ja miten niitä voitaisiin kehittää. Työssä käsitellään myös millaista ammattitaitaitoa hoitohenkilökunta tarvitsee toteuttaakseen lääkehoidon ohjausta puhelimitse. Kehittämisen myötä annettaisiin potilaalle mahdollisuus saada laadukasta ja turval-lista puhelinneuvontaa sekä lääkehoidon ohjausta.
Tulokset osoittavat, että lääkehoidon ohjauksen ja puhelinneuvonnan kysyntä on kasvanut. Puhelinneuvonnan myötä aikaisemmat ruuhkat päivystyksissä ja lääkärien vastaanotoilla ovat vähentyneet. Lääkehoidon ohjauksen tarve on lisääntynyt itsehoitolääkkeiden kysynnän vuoksi ja myös potilaiden epätietoisuus omista käyttämistään lääkkeistä on lisääntynyt.
Vain terveydenhuollon ammattilainen voi antaa puhelinneuvontaa ja lääkehoidon ohjausta. Hoi-tajien tulisi hallita farmakologia sekä osata laskea hyvin lääkelaskuja. Osalla hoitajista on kui-tenkin puutteita näillä osa-alueilla. Terveydenhuollon ammattilaisia tulisi kouluttaa ja heidän taitojaan tulisi testata säännöllisesti. Näin potilas saisi mahdollisimman laadukasta puhelinneu-vontaa sekä lääkehoidon ohjausta.