Hoitokärsimys - hoitotyön arvot hoitotyössä. Opiskelijoiden kokemuksia.
Pajari, Juha; Kähärä, Noora (2010)
Pajari, Juha
Kähärä, Noora
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307329
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia ilmiötä hoitokärsimys. Aihetta tarkastellaan ja selvitetään opiskelijoiden kokemusten ja käsitysten perusteella. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkälaisia kokemuksia hoitotyön opiskelijoilla on potilaan hoitokärsimyksestä, sekä saada käsitys valmistuvien opiskelijoiden valmiuksista tunnistaa eettisyyttä ja etiikkaa hoitotyössä.
Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen. Olemme käyttäneet tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua, joka toteutettiin kirjallisella kyselylomakkeella. Kohderyhmänä olivat kolmannen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijat.
Hoitokärsimykseen liittyy läheisesti hyvän hoidon määritelmä. Olemme muodostaneet työhömme teemat, jotka liittyvät hoidon eri osa-alueisiin. Opiskelijat kuvasivat hyvän hoidon samoilla kriteereillä ja ominaisuuksilla kuin aikaisemmatkin tutkimukset. Opiskelijoiden kokemusten mukaan hoidon saamisessa ja toteutumisessa on puutteita. Suurin osa vastaajista mainitsi olleensa tilanteessa, jossa hoitajan käyttäytyminen oli empatian suhteen puutteellista. Hyvä hoito hoitoympäristöön liittyen toteutuu välttävästi. Potilaat pääosin saavat yksilöllisyyttä ja omatoimisuutta tukevaa hoitoa. Potilaiden turvallisuudesta huolehditaan hyvin. Potilaan oman tahdon ja valinnanvapauden opiskelijat kokivat toteutuvan useimmiten. Heidän mukaansa hoitotyössä on eriarvoisuutta ihmisten välillä, eivätkä oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo aina toteudu.
Sairaanhoitajakoulutuksessa etiikkaa käsitellään vähintäänkin kohtalaisesti, opetus oli hyvää, perusteellista ja sitä oli riittävästi. Tuloksista päättelimme, että opiskelijoilla on valmiuksia tunnistaa eettisyyttä ja he osaavat toimia eettisesti hoitotyössä.
Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen. Olemme käyttäneet tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua, joka toteutettiin kirjallisella kyselylomakkeella. Kohderyhmänä olivat kolmannen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijat.
Hoitokärsimykseen liittyy läheisesti hyvän hoidon määritelmä. Olemme muodostaneet työhömme teemat, jotka liittyvät hoidon eri osa-alueisiin. Opiskelijat kuvasivat hyvän hoidon samoilla kriteereillä ja ominaisuuksilla kuin aikaisemmatkin tutkimukset. Opiskelijoiden kokemusten mukaan hoidon saamisessa ja toteutumisessa on puutteita. Suurin osa vastaajista mainitsi olleensa tilanteessa, jossa hoitajan käyttäytyminen oli empatian suhteen puutteellista. Hyvä hoito hoitoympäristöön liittyen toteutuu välttävästi. Potilaat pääosin saavat yksilöllisyyttä ja omatoimisuutta tukevaa hoitoa. Potilaiden turvallisuudesta huolehditaan hyvin. Potilaan oman tahdon ja valinnanvapauden opiskelijat kokivat toteutuvan useimmiten. Heidän mukaansa hoitotyössä on eriarvoisuutta ihmisten välillä, eivätkä oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo aina toteudu.
Sairaanhoitajakoulutuksessa etiikkaa käsitellään vähintäänkin kohtalaisesti, opetus oli hyvää, perusteellista ja sitä oli riittävästi. Tuloksista päättelimme, että opiskelijoilla on valmiuksia tunnistaa eettisyyttä ja he osaavat toimia eettisesti hoitotyössä.