Festivaalikävijöiden sitouttaminen digimarkkinoinnilla
Susiluoto, Saara; Tuure, Ville (2017)
Susiluoto, Saara
Tuure, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lounaispuisto Festivalin Facebook-seuraajien asiakasprofiili ja millainen heidän kokemuksensa oli Lounaispuisto Festivalista. Tutkimuksella pyrittiin löytämään oikeat kanavat tapahtuman digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen sekä selvittää kuinka vastaajat kokivat vuoden 2016 Lounaispuisto Festivalin viestinnän. Tutkimus oli tarpeellinen, sillä toimeksiantaja ei ole aiemmin tehnyt asiakastutkimusta. Saatuja tutkimustuloksia käytetään hyväksi vuoden 2017 Lounaispuisto Festivalin markkinoinnissa ja viestinnässä. Tutkimustulosten avulla luotiin julkaisukalenteri sekä asiakasprofiili tapahtuman markkinoinnin tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli digitaalista markkinointia, tapahtuman markkinointia ja asiakkaan sitouttamista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin jakamalla Webropol-kyselylomake Lounaispuisto Festivalin Facebook-sivulla sekä Instagram-profiilissa. Vastauksia saatiin kuuden päivän aikana yhteensä 301 kappaletta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suurin osa Lounaispuisto Festivalin asiakkaista on alle 30-vuotiaita naisia. Sosiaalisen median kanavista vastaajat olivat erityisen aktiivisia Facebookissa ja Instagramissa. Vastaajat kokivat tapahtuman viestinnän persoonalliseksi ja laadultaan positiiviseksi, mutta viestinnän puhuttelevuudessa on kehitettävää.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Lounaispuisto Festivalin kannattaa jatkossakin panostaa markkinoinnissa digitaalisiin kanaviin ja erityisesti sosiaaliseen mediaan. Lounaispuisto Festival tavoittaa paljon kohderyhmään kuuluvia henkilöitä eri kanavissa, mutta asiakkaiden sitouttamiseksi tapahtuman tulisi kokeilla jatkossakin erilaisia digitaalisen markkinoinnin keinoja ja lisätä videojulkaisujen määrää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli digitaalista markkinointia, tapahtuman markkinointia ja asiakkaan sitouttamista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin jakamalla Webropol-kyselylomake Lounaispuisto Festivalin Facebook-sivulla sekä Instagram-profiilissa. Vastauksia saatiin kuuden päivän aikana yhteensä 301 kappaletta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suurin osa Lounaispuisto Festivalin asiakkaista on alle 30-vuotiaita naisia. Sosiaalisen median kanavista vastaajat olivat erityisen aktiivisia Facebookissa ja Instagramissa. Vastaajat kokivat tapahtuman viestinnän persoonalliseksi ja laadultaan positiiviseksi, mutta viestinnän puhuttelevuudessa on kehitettävää.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Lounaispuisto Festivalin kannattaa jatkossakin panostaa markkinoinnissa digitaalisiin kanaviin ja erityisesti sosiaaliseen mediaan. Lounaispuisto Festival tavoittaa paljon kohderyhmään kuuluvia henkilöitä eri kanavissa, mutta asiakkaiden sitouttamiseksi tapahtuman tulisi kokeilla jatkossakin erilaisia digitaalisen markkinoinnin keinoja ja lisätä videojulkaisujen määrää.