dc.contributor.author | Lehtonen, Erica | - |
dc.date.accessioned | 2017-06-07T09:47:38Z | |
dc.date.available | 2017-06-07T09:47:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017060111821 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/131372 | |
dc.description.abstract | Spelande på digitala medier har ökat drastiskt under de senaste åren och därför behandlar denna studie de risker och följder ett beroende av spelandet kan leda till för tonåringar.
Syftet med detta examensarbete är att öka förståelsen för de problem tonåringars digitala spelande kan medföra. Främst med fokusering på sömnens och skolframgångens samverkan. I arbetet framgår också på vilka andra sätt det digitala spelandet påverkar hälsan. I arbetet har Maslows behovsteori samt Orems egenvårdsmodell använts som teoretiska utgångspunkter.
Studien genomfördes som en kvalitativ litteraturstudie. Materialet har sammanställts och analyserats utgående från vetenskapliga artiklar. Resultatet har analyserats genom att använda en kvalitativ innehållsanalys. Med hjälp av innehållsanalysen framkom tre huvudkategorier, påverkan på hälsan, påverkan på sömnen samt påverkan på skolframgångarna. I resultatet framkommer det att rikligt spelande har en negativ inverkan på hälsan, främst på sömnen. I resultatet framkommer även att skolframgångar hos tonåringar med spelberoende blir lidande.
Framtida forskning inom ämnet kunde fokusera på vad det är med det digitala spelandet som gör att sömnen blir sämre. | sv |
dc.description.abstract | Digital gaming has increased fast in the last years and that is why this study will discuss the risks and consequences a gaming addiction can lead to among teenagers.
The aim of this thesis is to increase the knowledge about problems following from excessive gaming, focusing primarily on the negative impacts on sleep, academic performance and the overall health. Maslows hierarchy of needs and Dorothea Orems Self-care theory are used as theoretical basis.
The thesis is conducted as a qualitative literature review. The material in this thesis is gathered from scientific articles. The result is based on and analyzed using a qualitative content analysis. The result is divided in three categories, the effect on health, the effect on sleep and the effect on academic performance. The result shows that gaming a lot has a negative effect on overall health, mainly on sleep. The result also shows that academic performance is low among teenagers with a gaming addiction compared to teenagers who play less.
Future research in this subject could focus on why the digital gaming has a negative effect on the sleep. | en |
dc.description.abstract | Pelaaminen digitaalisilla medioilla on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina ja siksi tämä tutkimus käsittelee ne riskit ja seuraamukset riippuvuus pelaamisen voi johtaa teini-ikäisillä.
Tämän lopputyön päämäärä on lisätä ymmärrystä ja tietoa niihin ongelmiin pelaaminen digitaalisilla medioilla teini-ikäisillä voi aiheuttaa. Pääasiallisesti fokusointi on uneen ja koulumenestyksen yhteisvaikutukseen. Lopputyössä selvitetään myös miten digitaalinen pelaaminen vaikuttaa terveyteen. Työssä on Maslowin tarvehierarkia sekä Oremin itsehoitomallia käytetty teoreettisina lähtökohtina.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kirjallisuustutkimuksena. Aineisto on koottu ja analysoitu tieteellisistä artikkeleista. Tulos on analysoitu käyttämällä kvalitatiivista sisältöanalyysia. Sisältöanalyysiä käyttämällä selvisi kolme pääkategoriaa, vaikutus terveyteen, vaikutus uneen sekä vaikutus koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvisi että runsaalla pelaamisella on negatiivinen vaikutus terveyteen, pääasiassa uneen. Tutkimuksessa selviää myös että niillä teini-ikäisillä ,joilla on peliriippuvuus, koulumenestys kärsii.
Tulevaisuudessa voitaisiin tehdä lisää tutkimuksia siitä mikä digitaalisessa pelaamisessa tekee sen että unen laatu on huono. | fi |
dc.language.iso | swe | - |
dc.publisher | Yrkeshögskolan Novia | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Digitalt spelberoende hos tonåringar : En kvalitativ studie om hur spelberoende påverkar tonåringars sömn och skolframgång | sv |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2218 | - |
dc.organization | Yrkeshögskolan Novia | - |
dc.contributor.organization | Yrkeshögskolan Novia | - |
dc.subject.keyword | Spelberoende | - |
dc.subject.keyword | Tonåringar | - |
dc.subject.keyword | Sömn | - |
dc.subject.keyword | Skolframgång | - |
dc.subject.specialization | Sjukskötare | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Vård, Vasa | - |