Suomalaisen kylpyläravintolan ruoka- ja palvelutuotteen tulevaisuuden haasteet ja toiminnan kehittäminen : Case Härmän Kylpylä
Ekola, Kirsi (2017)
Ekola, Kirsi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312198
Tiivistelmä
Ruoka on tärkeä osa ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja nautittavuus on nykypäivän kiireisille kuluttajille tärkeä arvo. Yritysten palvelutoiminnalleen asettamat tehokkuusvaatimukset, saattavat kuitenkin olla ristiriidassa asiakkaiden ra-vintolaelämys odotusten kanssa. Kuinka maukas, terveellinen ja turvallinen ruoka ja siihen kiinteästi kuuluva hyvä palvelu voisivat toimia vetovoimatekijöinä, joiden perusteella asiakkaat valitsisivat kuntoutus-, rentoutus- tai viihtymispaikkansa.
Härmän Kylpylän ravintolan asiakkaiden ja henkilökunnan sekä yrityksen johdon kokemuksia, odotuksia ja tuntemuksia selvitettiin kolmesta näkökulmasta kirjallisen kyselyn avulla keväällä 2017. Asiakkaille tehty kysely, joka kohdistui lauantaina tarjottuun buffet-pöytään, oli osatutkimus. Sen otoskoko oli 176. Ravintolaosaston henkilökunnalle tehty kysely oli kokonaistutkimus, jonka otoskoko oli 15. Yrityksen johto antoi näkemyksensä kysymyspatteristoon sähköpostilla. Koko tutkimusaineisto käsiteltiin manuaalisesti ja laadullisen analyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat odottavat yksilöllistä huomiointia ja he ha-luavat palvelua. Tulevaisuudessa kilpailu asiakkaista tulee aina vain kiristymään ja kilpailukenttä laajenemaan. Kilpailukykytekijät, joilla erottaudutaan positiivisesti myös kansainvälisten asiakkaiden silmissä, tulevat yrityksille yhä tärkeämmiksi. Nautinnollisuuden, elämyksellisyyden ja kokemuksellisuuden odotukset tulevat kaiken ikäisissä asiakkaissa yhä vain korostumaan.
Tämä tutkimus tarvitsee jatkokseen vielä seurantaosion, jolla voidaan selvittää, kuinka Härmän Kylpylän ravintola on pysynyt kehittämään toimintaansa tässä tutkimuksessa saatujen tulosten ja havaintojen avulla.
Härmän Kylpylän ravintolan asiakkaiden ja henkilökunnan sekä yrityksen johdon kokemuksia, odotuksia ja tuntemuksia selvitettiin kolmesta näkökulmasta kirjallisen kyselyn avulla keväällä 2017. Asiakkaille tehty kysely, joka kohdistui lauantaina tarjottuun buffet-pöytään, oli osatutkimus. Sen otoskoko oli 176. Ravintolaosaston henkilökunnalle tehty kysely oli kokonaistutkimus, jonka otoskoko oli 15. Yrityksen johto antoi näkemyksensä kysymyspatteristoon sähköpostilla. Koko tutkimusaineisto käsiteltiin manuaalisesti ja laadullisen analyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat odottavat yksilöllistä huomiointia ja he ha-luavat palvelua. Tulevaisuudessa kilpailu asiakkaista tulee aina vain kiristymään ja kilpailukenttä laajenemaan. Kilpailukykytekijät, joilla erottaudutaan positiivisesti myös kansainvälisten asiakkaiden silmissä, tulevat yrityksille yhä tärkeämmiksi. Nautinnollisuuden, elämyksellisyyden ja kokemuksellisuuden odotukset tulevat kaiken ikäisissä asiakkaissa yhä vain korostumaan.
Tämä tutkimus tarvitsee jatkokseen vielä seurantaosion, jolla voidaan selvittää, kuinka Härmän Kylpylän ravintola on pysynyt kehittämään toimintaansa tässä tutkimuksessa saatujen tulosten ja havaintojen avulla.