Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus Kotikallion yksikön toiminnassa

Laitinen, Elina (2017)

Avaa tiedosto
theseus.pdf (1018.Kt)
Lataukset: 


Laitinen, Elina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412259
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ammatillista vuorovaikutusta, dialogisuutta sekä pu-heeksi ottamisen taitoja Kouvolan kaupungin tuottamassa Kotikallion lastensuojelunyk-sikössä. Työ tarkastelee vuorovaikutukseen liittyviä asioita henkilöstön ja nuorten väli-senä kommunikaation välineenä vahvuuksineen ja haasteineen.
Opinnäytetyön teoriaosuus esittää kohtaamisten ja vuorovaikutuksen merkitystä, etäännyttävää vuorovaikutusta, onnistuneen vuorovaikutuksen laajakantoisuutta sekä dialogisen vuoropuhelun toteutumista käytännössä.
Lisäksi työ kuvailee dialogisuutta vallankäytön välineenä, oikeanlaista asennoitumista, dialogisuuden kehittämistä, sekä keskeisesti vuorovaikutukseen ja dialogisuuteen liitty-vää puheen ja keskustelun sanattoman oheisviestinnän, eli nonverbaalisen ja verbaali-sen viestinnän muodostamaa yhteismerkitystä, erillisesti tehtyjen havaintojen tuke-mana.
Tutkimuksessa käytetty menetelmällinen lähestymistapa toteutui kvantitatiivisesti eli määrällisesti, jolloin tutkimus pohjautui vastaajien empiiriseen tietoon. Kysely jaettiin yhteensä 10+1-henkiselle ohjaajaryhmälle ja vastauksia saatiin 8/11. Haastattelu toteu-tettiin jokaiselle yksikössä elävälle viidelle nuorelle,ja vastauksia saatiin 5/5. Vastaukset analysoitiin manuaalisesti ja käsiteltiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Toiminnan ha-vainnointiin perustuva empiirinen osuus toteutui 6-viikkoisen ajanjaksonaikana.
Tutkimustuloksista selviää, että dialogisuus ja vuorovaikutus toteutuvat toiminnassa jossakin muodoissaan ympäri vuorokauden. Ohjaajat näkevät itsensä vuorovaikutuk-sellisesti pätevinä toimijoina ja nuoret vastaavasti aliarvostettuina vaikuttajina. Toimin-nan selkeän linjauksen ja rajauksen puutteellisuus näkyvät toiminnassa ja niiden päivit-täminen ajankohtaisiksi ajaisi koko yhteisön etuuksia. Yhteisön keskeinen vuorovaiku-tus on yksi tärkeimmistä yksikön arkipäiväiseen toimintaan ja toiminnan konkreettiseen laatuun vaikuttavista tekijöistä, jolloin sitä tulisi huoltaa ja vaalia sen tarpeiden mukai-sesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste