Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten kokemuksia eroryhmätoiminnasta

Leivo, Taija (2017)

Avaa tiedosto
Leivo_Taija.pdf (564.7Kt)
Lataukset: 


Leivo, Taija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten tunteita ja ajatuksia avio- ja avoeron jälkeen sekä syventyä tarkastelemaan lasten kokemuksia eroryhmätoiminnasta. Tutkimus toteutettiin Mannerheimin lastensuojeluliiton Tampereen osaston lasten eroryhmässä. Ryhmässä käsiteltiin lasten kokemuksia sekä eron herättämiä tunteita. Ryhmäkertoja oli kahdeksan ja ne järjestettiin syksyn 2016 aikana. Ryhmän jäseniä olivat alakouluikäiset lapset ja aikuisina toimivat lastentarhanopettaja sekä kaksi opiskelijaa.

Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena ja sen tutkimusaineisto koostuu ryhmässä käydyistä keskusteluista, yhteisistä loppupiireistä sekä lasten yksilöhaastatteluista. Aineistosta tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Teoriaosuus käsittelee avio- ja avoeroja Suomessa sekä lapsen kokemana. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös lapsen tukemista erossa sekä sen jälkeen, sekä vertaistoiminnan merkitystä lapselle eroprosessista selviytymisessä.

Tutkimustuloksista käy ilmi, että lapset olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ryhmään ja pitivät ryhmätoimintaa mielekkäänä. Keskeisenä tärkeänä teemana lapset nostivat esille muiden lasten ymmärryksen. Lapset kokivat, että ryhmässä muut ymmärtävät eroon liittyviä asioita ja tunteita. Eron herättämät tunteet olivatkin vahvasti esillä jokaisella ryhmäkerralla.

Ryhmä loi mahdollisuuden lapselle käsitellä eroon liittyviä tunteita, joista he eivät välttämättä muualla olisi voineet keskustella. Etenkin kielteisten tunteiden näyttäminen voi olla vaikeaa. Ryhmässä yhdessäolo oli kiireetöntä ja keskittynyttä, joten lapsilla oli tilaa ja aikaa kertoa mietteitään.

Selvityksen tulokset tukevat ajatusta siitä, että lasten eroryhmätoiminnasta on lapsille hyötyä. Lapsilta saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että ryhmämuotoinen työskentely on lapsille mielekästä ja se helpottaa eroon liittyvien asioiden käsittelyä. Samassa tilanteessa olevien lasten kanssa keskustelu tuntui lapsista mukavalta ja he kokivat ymmärrystä, jota eivät muissa kaverisuhteissa ole kokeneet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste