Best practices of level design
Perkola, Miika (2017)
Perkola, Miika
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512321
Tiivistelmä
Kenttäsuunnittelu on prosessi, jolla valmistetaan kenttiä, tasoja ja peliympäristöjä peleihin. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, mitä kenttäsuunnittelu on ja mitkä ovat kenttäsuunnittelun hyväksi todettuja toimintatapoja, joita yritys pystyisi hyödyntämään tulevissa projekteissaan.
Työssä kerättiin tietoa kenttäsuunnittelusta ja analysoitiin jo olemassa olevaa tuotetta kerättyjä tietoja käyttäen. Näin saatiin kattava kuva siitä, mitä kenttäsuunnittelu on. Opinnäytetyössä tutkittiin kenttäsuunnitteluun liittyviä perusasioita sekä suunnitteluprosessia ja kenttien tuotantoa. Suunnitteluprosessissa pitää huomioida erityisesti oman kehitystiimin vahvuudet ja työskentelytavat. Aineistona käytettiin kenttäsuunnittelualan ammattilaisten kirjoituksia ja tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kenttäsuunnittelua ja kenttäsuunnittelijoita yleisesti, sekä selvitettiin, mitä työkaluja kenttäsuunnittelijoilla on käytössään. Työssä tutkittiin myös suunnitteluprosessi ja siinä kaikki tarvittavat vaiheet, jotta ideoista voidaan muodostaa vahva suunnitelma. Tavoitteena oli saada aikaan suunnittelurunko, jota voidaan hyödyntää myöhemmin. Työssä käsiteltiin myös kenttätuotantoa keskittyen eri kentänmuokkaustyökaluihin sekä käytiin läpi kaikkia edellä käsiteltyjä tietoja hyväksikäyttäen jo olemassa olevan tuotteen kenttäsuunnittelua ja kenttien tuotantoa.
Opinnäytetyö antaa kattavan kuvan kenttäsuunnittelusta ja listaa hyväksi todettuja toimintatapoja myöhempää käyttöä varten. Työn tuloksena saatiin kattava suunnitteluprosessi ja listaus hyväksi todetuista toimintatavoista. Opinnäytetyö tehtiin suomalaiselle Rockodile Games peliyritykselle.
Työssä kerättiin tietoa kenttäsuunnittelusta ja analysoitiin jo olemassa olevaa tuotetta kerättyjä tietoja käyttäen. Näin saatiin kattava kuva siitä, mitä kenttäsuunnittelu on. Opinnäytetyössä tutkittiin kenttäsuunnitteluun liittyviä perusasioita sekä suunnitteluprosessia ja kenttien tuotantoa. Suunnitteluprosessissa pitää huomioida erityisesti oman kehitystiimin vahvuudet ja työskentelytavat. Aineistona käytettiin kenttäsuunnittelualan ammattilaisten kirjoituksia ja tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kenttäsuunnittelua ja kenttäsuunnittelijoita yleisesti, sekä selvitettiin, mitä työkaluja kenttäsuunnittelijoilla on käytössään. Työssä tutkittiin myös suunnitteluprosessi ja siinä kaikki tarvittavat vaiheet, jotta ideoista voidaan muodostaa vahva suunnitelma. Tavoitteena oli saada aikaan suunnittelurunko, jota voidaan hyödyntää myöhemmin. Työssä käsiteltiin myös kenttätuotantoa keskittyen eri kentänmuokkaustyökaluihin sekä käytiin läpi kaikkia edellä käsiteltyjä tietoja hyväksikäyttäen jo olemassa olevan tuotteen kenttäsuunnittelua ja kenttien tuotantoa.
Opinnäytetyö antaa kattavan kuvan kenttäsuunnittelusta ja listaa hyväksi todettuja toimintatapoja myöhempää käyttöä varten. Työn tuloksena saatiin kattava suunnitteluprosessi ja listaus hyväksi todetuista toimintatavoista. Opinnäytetyö tehtiin suomalaiselle Rockodile Games peliyritykselle.