Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Freemium-pelimallin vaikutus tietokonepelaajan kulutuskäyttäytymiseen

Koponen, Kimi (2017)

 
Avaa tiedosto
Koponen_Kimi.pdf (1005.Kt)
Lataukset: 


Koponen, Kimi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin freemium-pelimallit omakohtaisen mielenkiinnon ja asiantuntemuksen kasvattamiseksi.
Tutkimuksen teoriaosa pohjautuu peliteollisuuden ansaintamallien kehitykseen, freemium- ansaintamallin syntyyn ja sen kannattavuuden perusteisiin. Keskiössä liiketoimintamalllissa on laaja asiakaskanta, arvoehdotus ja konversioaste, joiden yhdistelmällä yrityksen tuote/palvelu pitäisi houkutella tarpeeksi asiakkaita ollakseen kannattava.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake laadittiin pilvipalvelun avulla ja jaettiin vastaajille sähköisesti internetin välityksellä. Tutkimusjoukkona oli tietokonepelaajat, ja kanavana toimi isoimman pelijulkaisijan keskustelupalsta. Vastausaikaa kyselyllä oli noin viikko, jonka aikana kyselyyn vastasi 101 henkilöä.
Tutkimustuloksissa käytiin läpi kaikki kyselylomakkeesta saadut vastaustulokset. Tietoa kerättiin vastaajien taustamuuttujista, ajankäytöstä, hankintapäätöksistä ja rahankäytöstä. Tulokset analysoitiin raportissa tekstin ja taulukoiden avulla, joita on laadittu Excelin sekä SPSS-ohjelman avulla.
Merkittävimmät tutkimuksesta saadut tulokset liittyivät pelaajien mielikuvaan ja omien resurssien käyttöön freemium-peleissä. Pelaajat kokivat freemium-pelit negatiivisessa valossa, jota tuki vähäinen ajan ja rahan käyttäminen freemium-peleihin.
Pohdinnassa arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta. Johtopäätöksissä pohditaan tarkemmin saatujen tuloksien suhdetta teoria- ja tietopohjaan. Koska tutkimuksessa ei ollut varsinaista toimeksiantajaa, kyselyn lopussa pohditaa jatkotutkimuksen mahdollisuutta, aihealueita ja tutkimusmenetelmiä.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2017.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste