Taksipalvelun hinnan muodostuminen ja hinnoittelumalli
Moisala, Santeri (2017)
Moisala, Santeri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712798
Tiivistelmä
Suomalaista taksia koettelevat muutokset. Liikennepalvelulain voimaantulon myötä taksiautoilijat ovat uuden tilanteen edessä. Heillä on ensimmäistä kertaa hyvä tilaisuus arvioida ja pohtia palvelunsa kustannuksia ja hinnoittelua itsenäisesti. Työn tavoitteena on selvittää alaan liittyviä kustannuksia ja selvittää, mistä taksipalvelun hinta muodostuu. Samalla pohditaan erilaisia hinnoitteluvaihtoehtoja. Työ on rajattu koskemaan kustannusperusteista hinnoittelua taksiautoilijan näkökulmasta. Markkinaperusteinen hinnoittelu jätettiin prosessin aikana pois.
Tietoperustaa tarkastellaan ensiksi kustannuslaskennan ja hinnoittelun näkökulmasta. Hinnoittelu lähtee liikkeelle kannattavuuden ja hinnoittelun välisen yhteyden tarkastelulla. Seuraavaksi käsitellään hinnoittelustrategioita. Tämän jälkeen tarkastellaan kustannusperusteista laskentaa laskentatoimen ongelmien sekä kustannuslaskennan vaiheiden ja kustannusperusteisen hinnoittelun kautta. Samalla tutustutaan kustannuslajeihin, katetuottolaskentaan sekä suoritekohtaiseen laskentaan ja kustannuslaskentamenetelmistä jakolaskentaan. Hinnoittelumenetelmistä tutkitaan omakustannusarvoon perustuvaa hinnoittelua. Hinnoittelua tarkastellaan lopuksi palvelujen hinnoittelun kautta pohtimalla palvelujen erityispiirteitä ja kustannuslaskentaa. Palveluihin liittyvistä hinnoittelusta käsitellään aikaveloitusta ja yhdistelmähinnoittelua.
Seuraava pääluku käsittelee taksialaan liittyvää liiketoimintaa, nykylainsäädäntöä ja liikennepalvelulain tuomia muutoksia. Osio nojaa vahvasti lainsäädäntöön ja liikennepalvelulain tuomiin muutoksiin. Alaan liittyvästä lainsäädännöstä käsitellään erityisesti taksiliikennelakia, valtioneuvoston asetusta taksiliiketeen kuluttajilta perittävistä enimmäishinnoista sekä hallituksen esitystä liikennekaareksi. Yleistä kuljetusalaa koskevaa lainsäädäntöä tutkitaan aineellisen omaisuuden hankintamenon jaksottamiseen, autoveroon ja autoveroalennukseen sekä ajoneuvoveroon ja arvonlisäverotukseen liittyvistä näkökulmista.
Produktiin liittyvässä osiossa esitellään hinnoittelumalli, perustellaan sen tausta ja tarpeellisuus tuleviin muutoksiin nähden sekä sen tavoitteet ja esitellään sen suunnittelua ja toteutusta. Tuloksissa ja pohdinnassa arvioidaan hinnoittelumallin sisältöä ja tuloksia, mallin toimivuutta ja hyödynnettävyyttä sekä pohditaan malliin ja sen käyttöön liittyviä haasteita. Lopuksi esitetään johtopäätökset ja arvioidaan omaa oppimista.
Tietoperustaa tarkastellaan ensiksi kustannuslaskennan ja hinnoittelun näkökulmasta. Hinnoittelu lähtee liikkeelle kannattavuuden ja hinnoittelun välisen yhteyden tarkastelulla. Seuraavaksi käsitellään hinnoittelustrategioita. Tämän jälkeen tarkastellaan kustannusperusteista laskentaa laskentatoimen ongelmien sekä kustannuslaskennan vaiheiden ja kustannusperusteisen hinnoittelun kautta. Samalla tutustutaan kustannuslajeihin, katetuottolaskentaan sekä suoritekohtaiseen laskentaan ja kustannuslaskentamenetelmistä jakolaskentaan. Hinnoittelumenetelmistä tutkitaan omakustannusarvoon perustuvaa hinnoittelua. Hinnoittelua tarkastellaan lopuksi palvelujen hinnoittelun kautta pohtimalla palvelujen erityispiirteitä ja kustannuslaskentaa. Palveluihin liittyvistä hinnoittelusta käsitellään aikaveloitusta ja yhdistelmähinnoittelua.
Seuraava pääluku käsittelee taksialaan liittyvää liiketoimintaa, nykylainsäädäntöä ja liikennepalvelulain tuomia muutoksia. Osio nojaa vahvasti lainsäädäntöön ja liikennepalvelulain tuomiin muutoksiin. Alaan liittyvästä lainsäädännöstä käsitellään erityisesti taksiliikennelakia, valtioneuvoston asetusta taksiliiketeen kuluttajilta perittävistä enimmäishinnoista sekä hallituksen esitystä liikennekaareksi. Yleistä kuljetusalaa koskevaa lainsäädäntöä tutkitaan aineellisen omaisuuden hankintamenon jaksottamiseen, autoveroon ja autoveroalennukseen sekä ajoneuvoveroon ja arvonlisäverotukseen liittyvistä näkökulmista.
Produktiin liittyvässä osiossa esitellään hinnoittelumalli, perustellaan sen tausta ja tarpeellisuus tuleviin muutoksiin nähden sekä sen tavoitteet ja esitellään sen suunnittelua ja toteutusta. Tuloksissa ja pohdinnassa arvioidaan hinnoittelumallin sisältöä ja tuloksia, mallin toimivuutta ja hyödynnettävyyttä sekä pohditaan malliin ja sen käyttöön liittyviä haasteita. Lopuksi esitetään johtopäätökset ja arvioidaan omaa oppimista.