Lukiolaisten hyvinvointi eräässä keskisuomalaisessa lukiossa
Tarvainen, Riikka; Hyväri, Elina (2010)
Tarvainen, Riikka
Hyväri, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä nuorten hyvinvointia suojaavia ja haavoittavia tekijöitä Cygnaeus – lukiossa esiintyy. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää mistä nuorten hyvinvointia haavoittavat tekijät lukiossa johtuvat ja kuinka niitä voisi ennaltaehkäistä ja vähentää. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada lukion opiskelijoiden, opettajien ja vanhempien tietoisuuteen ongelmia, joita ilmenee nuorten hyvinvoinnissa koulussa. Nuorten hyvinvointia tutkittiin jaksamisen, sosiaalisten suhteiden, ruokailutottumusten, syömishäiriöiden sekä alkoholin ja huumeiden käytön kautta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisen, että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen kohderyhmä (N=514) muodostui Cygnaeus – lukion opiskelijoista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Internet –pohjaista, verkossa vastattavaa kyselylomaketta. Kysely laadittiin lukion tarpeiden, Stakesin Cygnaeus – lukiolle tehdyn kouluterveyskyselyn tulosten, aiempien nuorten hyvinvointiin liittyvien tutkimusten ja lähdekirjallisuuden pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin ZEF– tietokoneohjelman avulla sekä avointen kysymysten aineisto analysoitiin koodaamalla vastaukset alaryhmiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan hyvinvointia suojaaviksi tekijöiksi ilmeni se, että osa opiskelijoista jaksaa koulussa hyvin, nuorilla on vahvat sosiaaliset verkostot, pääsääntöisesti terveet ruokailutottumukset sekä usein humalaan juominen ei ole yleistä ja suurin osa opiskelijoista ei ole kokeillut huumeita. Nuorten hyvinvointia haavoittaviksi tekijöiksi ilmeni jaksamattomuus, yksinäisyys, tunne siitä, että voisi sairastaa jotakin syömishäiriötä sekä humalaan juominen ja huumeiden kokeilu.
Nuorten kouluhyvinvointia haavoittavat tekijät nousevat pääosin kouluyhteisöstä. Opiskelijat kokevat, että hyvinvointia haavoittavia tekijöitä koulussa voisi ennaltaehkäistä ja vähentää enemmän koulun taholta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisen, että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen kohderyhmä (N=514) muodostui Cygnaeus – lukion opiskelijoista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Internet –pohjaista, verkossa vastattavaa kyselylomaketta. Kysely laadittiin lukion tarpeiden, Stakesin Cygnaeus – lukiolle tehdyn kouluterveyskyselyn tulosten, aiempien nuorten hyvinvointiin liittyvien tutkimusten ja lähdekirjallisuuden pohjalta. Tutkimusaineisto analysoitiin ZEF– tietokoneohjelman avulla sekä avointen kysymysten aineisto analysoitiin koodaamalla vastaukset alaryhmiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan hyvinvointia suojaaviksi tekijöiksi ilmeni se, että osa opiskelijoista jaksaa koulussa hyvin, nuorilla on vahvat sosiaaliset verkostot, pääsääntöisesti terveet ruokailutottumukset sekä usein humalaan juominen ei ole yleistä ja suurin osa opiskelijoista ei ole kokeillut huumeita. Nuorten hyvinvointia haavoittaviksi tekijöiksi ilmeni jaksamattomuus, yksinäisyys, tunne siitä, että voisi sairastaa jotakin syömishäiriötä sekä humalaan juominen ja huumeiden kokeilu.
Nuorten kouluhyvinvointia haavoittavat tekijät nousevat pääosin kouluyhteisöstä. Opiskelijat kokevat, että hyvinvointia haavoittavia tekijöitä koulussa voisi ennaltaehkäistä ja vähentää enemmän koulun taholta.