Moottoripyörän muuttaminen sähkökäyttöiseksi : Kawasaki
Toivonen, Turo (2017)
Toivonen, Turo
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812891
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muuttaa polttomoottorikäyttöinen moottoripyörä sähkökäyttöiseksi. Muutoskohteena toimi Kawasaki GPZ500, joka oli riittävän vanha helpompien EMC-vaatimuksien vuoksi, sekä putkikehtorunkoisena suhteellisen helposti muokattavissa.
Runkoon tehtävissä muutoksissa pyrittiin vähintäänkin alkuperäisen runkorakenteen jäykkyyteen. Haasteena oli saada iso akusto, moottori ja muu tekniikka pakattua moottoripyörän runkoon sopivaksi kompaktiksi kokonaisuudeksi. Kun tavoitteena oli vielä saada toimintasäde mahdollisimman suureksi kohtuullisella suorituskyvyllä, niin pienen budjetin projektille riitti haasteita.
Työ toteutettiin käytännössä tekemällä kaikki muutostyöt kirjoittajan toimesta, käyttäen apuna kirjoittajan kokemuksia ja taitoja. Myös kaikki runkomuutokset ja katteen valmistukset teki kirjoittaja.
Tavoitteet onnistuivat vähintäänkin kohtalaisesti. Toimintasäde osoittautui n. 100 km pituiseksi, mutta voimansiirron välitykset eivät olleet aivan optimaaliset, mistä aiheutui suorituskyvyn laskua. Kokonaisuus on kuitenkin nykyiselläänkin aivan käyttökelpoinen ja pienillä parannuksilla siitä saa vielä paremman.
Runkoon tehtävissä muutoksissa pyrittiin vähintäänkin alkuperäisen runkorakenteen jäykkyyteen. Haasteena oli saada iso akusto, moottori ja muu tekniikka pakattua moottoripyörän runkoon sopivaksi kompaktiksi kokonaisuudeksi. Kun tavoitteena oli vielä saada toimintasäde mahdollisimman suureksi kohtuullisella suorituskyvyllä, niin pienen budjetin projektille riitti haasteita.
Työ toteutettiin käytännössä tekemällä kaikki muutostyöt kirjoittajan toimesta, käyttäen apuna kirjoittajan kokemuksia ja taitoja. Myös kaikki runkomuutokset ja katteen valmistukset teki kirjoittaja.
Tavoitteet onnistuivat vähintäänkin kohtalaisesti. Toimintasäde osoittautui n. 100 km pituiseksi, mutta voimansiirron välitykset eivät olleet aivan optimaaliset, mistä aiheutui suorituskyvyn laskua. Kokonaisuus on kuitenkin nykyiselläänkin aivan käyttökelpoinen ja pienillä parannuksilla siitä saa vielä paremman.