Pokémon Go- mobiilipelin pelaamisen motivaatiotekijät ja käytettävyyden vaikutus pelaamiseen Kainuun yläkouluikäisillä.
Ollila, Oskari; Nurminen, Lauri (2017)
Ollila, Oskari
Nurminen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ja tarkoituksena oli tutkia Pokémon Go –mobiilipelin pe-laamisen motivaatiotekijöitä, pelaamattomuuden syitä ja käytettävyyden vaiku-tusta pelaamiseen Kainuun yläkouluikäisillä. Tutkimuksella pyrittiin tuottamaan uutta tietoa koululle ja toimeksiantajalle, jota voidaan hyödyntää liikuntapelien pelaajien motivaation ymmärtämisessä ja tulevaisuuden liikuntapelien suunnit-telussa.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella poikittaistutkimuksena kevään 2017 aikana. Kyselyyn vastasi 261 oppilasta viidestä Kai-nuun alueen koulusta, jotka olivat Kajaanin keskuskoulu, Kuhmon Tuupalan koulu, Otanmäen peruskoulu, Puolangan Puolankajärven koulu ja Sotkamon Tenetin koulu. Kyselylomakkeessa käytettiin vapaa-ajan liikuntamotivaatiomittaria ja aineisto analysoitiin tilastotieteellisellä SPSS –ohjelmistolla.
Tärkeimmät motivaatiotekijät pelaajilla olivat sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja nautinto. Suurin syy pelaamattomilla oli se, ettei peli kiinnostanut vastaajia. Taajamassa pelattiin enemmän verrattuna haja-asutusalueisiin. Kajaanissa ja Kuhmossa oli eniten pelaajia. Pelaajien keskuudessa käytettävyydellä ei ollut merkitystä, mutta pelaamattomilla huono käytettävyys oli yksi syy olla pelaamatta. Luokka-asteista 7-luokkalaiset olivat suurin pelaajaryhmä. Miehet pelasivat naisia enemmän.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella poikittaistutkimuksena kevään 2017 aikana. Kyselyyn vastasi 261 oppilasta viidestä Kai-nuun alueen koulusta, jotka olivat Kajaanin keskuskoulu, Kuhmon Tuupalan koulu, Otanmäen peruskoulu, Puolangan Puolankajärven koulu ja Sotkamon Tenetin koulu. Kyselylomakkeessa käytettiin vapaa-ajan liikuntamotivaatiomittaria ja aineisto analysoitiin tilastotieteellisellä SPSS –ohjelmistolla.
Tärkeimmät motivaatiotekijät pelaajilla olivat sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja nautinto. Suurin syy pelaamattomilla oli se, ettei peli kiinnostanut vastaajia. Taajamassa pelattiin enemmän verrattuna haja-asutusalueisiin. Kajaanissa ja Kuhmossa oli eniten pelaajia. Pelaajien keskuudessa käytettävyydellä ei ollut merkitystä, mutta pelaamattomilla huono käytettävyys oli yksi syy olla pelaamatta. Luokka-asteista 7-luokkalaiset olivat suurin pelaajaryhmä. Miehet pelasivat naisia enemmän.