Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pokémon Go- mobiilipelin pelaamisen motivaatiotekijät ja käytettävyyden vaikutus pelaamiseen Kainuun yläkouluikäisillä.

Ollila, Oskari; Nurminen, Lauri (2017)

 
Avaa tiedosto
Ollila_Oskari.pdf (1.256Mt)
Lataukset: 


Ollila, Oskari
Nurminen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ja tarkoituksena oli tutkia Pokémon Go –mobiilipelin pe-laamisen motivaatiotekijöitä, pelaamattomuuden syitä ja käytettävyyden vaiku-tusta pelaamiseen Kainuun yläkouluikäisillä. Tutkimuksella pyrittiin tuottamaan uutta tietoa koululle ja toimeksiantajalle, jota voidaan hyödyntää liikuntapelien pelaajien motivaation ymmärtämisessä ja tulevaisuuden liikuntapelien suunnit-telussa.

Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella poikittaistutkimuksena kevään 2017 aikana. Kyselyyn vastasi 261 oppilasta viidestä Kai-nuun alueen koulusta, jotka olivat Kajaanin keskuskoulu, Kuhmon Tuupalan koulu, Otanmäen peruskoulu, Puolangan Puolankajärven koulu ja Sotkamon Tenetin koulu. Kyselylomakkeessa käytettiin vapaa-ajan liikuntamotivaatiomittaria ja aineisto analysoitiin tilastotieteellisellä SPSS –ohjelmistolla.

Tärkeimmät motivaatiotekijät pelaajilla olivat sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja nautinto. Suurin syy pelaamattomilla oli se, ettei peli kiinnostanut vastaajia. Taajamassa pelattiin enemmän verrattuna haja-asutusalueisiin. Kajaanissa ja Kuhmossa oli eniten pelaajia. Pelaajien keskuudessa käytettävyydellä ei ollut merkitystä, mutta pelaamattomilla huono käytettävyys oli yksi syy olla pelaamatta. Luokka-asteista 7-luokkalaiset olivat suurin pelaajaryhmä. Miehet pelasivat naisia enemmän.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste