Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sijoitettujen lasten koulunkäynnin tukeminen sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta : Tapaustutkimus Sisukas-projektista

Liimatainen, Saija (2017)

 
Avaa tiedosto
liimatainen_saija.pdf (1.075Mt)
Lataukset: 


Liimatainen, Saija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312214
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa sosiaalityöntekijöiden kokemuksista ja ajatuksista koskien sijoitettujen lasten koulunkäyntiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sisukas eli Sijoitettu lapsi koulussa -projektiin osallistuneiden sosiaalityöntekijöiden kokemuksia projektista ja sen kehittelemästä toimintamallista. Tavoitteena oli myös selvittää yleisellä tasolla projektiin osallistuneiden sosiaalityöntekijöiden sekä Keski-Suomen Sijaishuoltoyksikön sosiaalityöntekijöiden kokemuksia sijoitettujen lasten koulunkäynnistä.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kuutta Sisukas-projektiin osallistunutta lastensuojelun sijaishuollon sosiaalityöntekijää ja neljää Keski-Suomen Sijaishuoltoyksikön sosiaalityöntekijää haastateltiin kolmessa eri ryhmähaastattelussa. Litteroitu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Tulosten perusteella Sisukas-projektiin osallistuneet sosiaalityöntekijät olivat tyytyväisiä projektin saavutuksiin. Sosiaalityöntekijöiden mielestä projekti oli onnistunut luomaan tehostettua tukea yksilöidysti sitä tarvitseville lapsille. Sosiaalityöntekijät kokivat saaneensa projektilta varmuutta ja tukea omaan ammatillisuuteensa ja tietoa siitä, milloin voi vaatia lapselle hänen tarvitsemiaan tutkimuksia ja tukitoimia. Haastateltavat olivat olleet enemmän yhteydessä kouluihin projektin myötä ja kouluasiat olivat olleet enemmän mielessä. Sosiaalityöntekijöiden mielestä koulutus ja päättötodistuksen saaminen ovat sijoituksen keskeisimpiä tavoitteita. Kouluasioihin haluttaisiin panostaa enemmän, mutta resursseja ei ole riittävästi. Sosiaalityöntekijöiden mielestä heidän rooliinsa kuuluu tukea sijoitetun lapsen itseluottamusta ja lapsen uskoa myös omiin koulunkäynnin valmiuksiin ja taitoihin. Yhteistyö sosiaalityön ja koulun välillä koettiin tärkeäksi, mutta vähäiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste