Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Autistisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Ruotsalainen, Marja (2017)

Avaa tiedosto
Ruotsalainen_Marja.pdf (581.9Kt)
Lataukset: 


Ruotsalainen, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113235
Tiivistelmä
Autistisilla lapsilla on vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Suomessa autismikuntoutuksessa on edistytty paljon. Osa autismikirjon lapsista tarvitsee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa, miten autistisen lapsen vuorovaikutusta tuetaan ja tavoitteena oli saada lisäinformaatiota vuorovaikutusta tukevista keinoista, joilla hän pääsee osalliseksi ja pystyy ilmaisemaan itseään arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten autistisen lapsen vuorovaikutusta tuetaan?” Tiedonhaku opinnäytetyötä varten tehtiin käyttäen Medic-, Melinda- ja Chinal full text tietokantoja sekä manuaalisesti Google Scholarin avulla. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 7 julkaisua, jotka olivat 4 artikkelia, 1 kirja, 1 tutkimus ja systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön tulokset analysoitiin teemalähtöisesti. Tuloksia tarkastellessa varhaiskuntoutuksen ja strukturoidun oppimisympäristön merkitys korostuivat. Autistisen lapsen vuorovaikutuksen ja sosiaalisen käyttäytymisen tukemisessa tärkeäksi nousi puhetta tukevien ja/tai korvaavien AAC-ja PECS-menetelmien käyttö ja niihin kannustaminen arjessa yhdessä perheen kanssa. Jokainen autistinen lapsi on yksilöllinen ja ainutlaatuinen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste